Men skatteminister Jeppe Bruus siger nej til at sænke afgiften. Han siger, at det bare fører til mere inflation. Men har de mindre forstand på inflation i Sverige og Tyskland? Jeg tror nu snarere, at regeringen og de rødgrønne partier mest er ængstelige for at gå glip af de mange penge, som de skovler ind på benzin- og dieselafgifter og kan bruge til deres dyre grønne eksperimenter.
Jeppe Bruus siger da også til Danmarks Radio, at hvis man ”sænker afgifterne på benzin og diesel meget, meget kortvarigt, gør man noget godt i en kort periode, men man skader sådan set også klimaet”.
I stedet vil regeringen hjælpe cyklisterne. Så i stedet for at sænke afgiften på benzin og diesel, vil regeringen hæve kørselsfradraget fra 1,98 kroner til 2,16 kroner pr. kilometer – ”det hjælper også dem, som cykler eller tager offentlig transport,” siger Jeppe Bruus til DR; men det svarer ikke til mere end en pænt stor tank diesel om året.
Og hvorfor skal man i øvrigt give flere penge til dem, som kan klare sig med en cykel til arbejde? Hvad der er brug for er en håndsrækning til de tusindvis af lønmodtagere, som ikke har andet valg end at bruge deres i forvejen afsindigt højt beskattede bil.