Vi må holde hjulene i gang – sænk afgiften på benzin og diesel

Vi må holde hjulene i gang – sænk afgiften på benzin og diesel
Foto: Nanna Krogh
SYNSPUNKT | ABONNENT | 14. JUN 2022 • 07:28
Af:
DFs KB-gruppe
folketingskandidater
SYNSPUNKT | ABONNENT
14. JUN 2022 • 07:28

DFs KB-gruppe og folketingskandidater: Linda Kofoed Persson, Rene Danielsson, Sabine Nicoline Lyngberg, Torben Kofod Ager og Mette Sode Hansen

 

I Tyskland har de sænket afgiften på benzin med 2,60 kroner, så prisen på en liter nu er nede på 13,76. Men i Danmark er den tæt på 19 kroner. Afgiften på tysk diesel er sænket med 1,24 kroner. Sverige sænker prisen på benzin med 1,70 kroner. Irland med 1,50 kroner.

Moms udgør 20 procent af prisen på en liter benzin. Forskellige energiafgifter 23 procent. Og så er der en mystisk CO2-afgift på 2 procent. Altså er knap halvdelen afgifter.

Men skatteminister Jeppe Bruus siger nej til at sænke afgiften. Han siger, at det bare fører til mere inflation. Men har de mindre forstand på inflation i Sverige og Tyskland? Jeg tror nu snarere, at regeringen og de rødgrønne partier mest er ængstelige for at gå glip af de mange penge, som de skovler ind på benzin- og dieselafgifter og kan bruge til deres dyre grønne eksperimenter.

Jeppe Bruus siger da også til Danmarks Radio, at hvis man ”sænker afgifterne på benzin og diesel meget, meget kortvarigt, gør man noget godt i en kort periode, men man skader sådan set også klimaet”.

I stedet vil regeringen hjælpe cyklisterne. Så i stedet for at sænke afgiften på benzin og diesel, vil regeringen hæve kørselsfradraget fra 1,98 kroner til 2,16 kroner pr. kilometer – ”det hjælper også dem, som cykler eller tager offentlig transport,” siger Jeppe Bruus til DR; men det svarer ikke til mere end en pænt stor tank diesel om året.

Og hvorfor skal man i øvrigt give flere penge til dem, som kan klare sig med en cykel til arbejde? Hvad der er brug for er en håndsrækning til de tusindvis af lønmodtagere, som ikke har andet valg end at bruge deres i forvejen afsindigt højt beskattede bil.

Vi taler også om at holde hjulene i gang for hele Danmark; varerne skal jo transporteres, og en stor del af prisstigningerne i hele verden er skabt af højere energipriser. Og eftersom der endnu ikke findes lastbiler på jordkloden, som kører på vind- eller solenergi, og indtil den slags batterier er opfundet, så er det helt på sin plads at give vores transporterhverv en hjælpende hånd.

Danmark er ikke alene om at mærke den globale energikrise, som er forværret af krigen i Ukraine. Hvert land må finde sine egne veje for at holde hjulene i gang. Og her i Danmark har vi sagtens råd til at lægge nogle sol- og vindmølleprojekter på hylden til fordel for en realistisk energipolitik.