Den kommende vækst i færgetrafikken med Express 5 – den nye kæmpekatamaran, der får plads til endnu flere af de mange biler og personer, der vil til og fra Bornholm – har skabt et ekstra behov for plads på kajen til at sortere de mange biler. Rederiets pladsbehov har fået staten til lommerne med ekstra 25 millioner kroner til området, og Q8-tanken må lade livet for at gøre plads til mere opmarch.
Midt i planerne har politikerne indskærpet overfor kommunens administration, at man skal værne om de klimavenlige pendlerpladser, hvor bilister uden behov for bil ovre, gratis kan lade bilen stå parkeret ved havnen og spadsere om bord på hurtigfærgen.
At ofre pendlerparkeringspladser for at få plads til at pakke en ny, dyr og større færge, vil jo være helt gak. Men mens administrationen har arbejdet på dette tiltag, har havnen nu kastet en bombe i den klimavendlige pendlertrafik: Alle de mange gratis parkeringspladser nord for færgeterminalen skal nu omdannes til betalingsparkering.
Samtidig hæver den kommunalt ejede havn prisen 50 procent på netop parkering. Dermed bliver det slut med parkering for mindre end 30 kroner pr. døgn. Med færgebilbilletpriser til 99 kr., skal man ikke af sted i lang tid, før det bliver billigere at tage bilen med ombord og fyre sort diesel og statstilskud af for at undgå havnebilskat i Rønne.