To minus en vej i Bølshavn er øens farligste strækning

To minus en vej i Bølshavn er øens farligste strækning
I 2013 blev der etableret en såkaldt to minus en vej i Bølshavn. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | BØLSHAVN | ABONNENT | 25. APR 2022 • 10:30
Af:
Torben Aggerbeck
ingeniør
Bølshavn 43
SYNSPUNKT | BØLSHAVN | ABONNENT
25. APR 2022 • 10:30

Vejmyndighederne har målt, at 63 procent af motorkøretrøjer, der kommer fra Svaneke-siden, kører over 40 km i timen. Fra Gudhjem-siden er tallet 68 procent, skriver Torben Aggerbeck i dette synspunkt.

 

For at mindske hastigheden gennem Bølshavn blev der efter adskillige henvendelser til myndighederne etableret en såkaldt to minus en vej i 2013. Denne vej er inddelt i tre felter: En almindelig grå asfalteret i midten med et rødt felt i hver side. Hovedformålet med en sådan vej er at beskytte de gående og cyklende trafikanter, der så skal benytte de røde felter, da der jo ikke er noget fortov.

Da midterfeltet som skal benyttes af motortrafikanter ved denne specielle opdeling af vejen, er for smalt til at to biler kan passere hinanden, er det tilladt bilisterne at overskride de røde felter, som jo er beregnet til svagere trafikanter. Derfor er hastigheden her helt essentielt.

Man har valgt kun 40km/t, hvor der for byer normalt er 50 km/t.

Det var derfor indlysende for alle i byen, at en noget anderledes markering af denne lave hastighed for denne anderledes vej blev gjort så effektiv, så de motorkørende blev adviseret i tide, inden de kørte ind i byen.

Nu kommer så myndighedernes (myndigheder her: Bornholms Regionskommune og politiet) løsning på dette problem:

Man satte 40 km/t-skilte i understørrelse (??) 100 meter inde i byen efter byskiltet. Og ikke andet! Ja, du læste rigtigt!

Denne ganske utilstrækkelige markering af hastigsbegrænsningen har forårsaget adskillige hastighedsovertrædelser.

Bølshavns beboere, fastboende og landliggere samt borgerforeningens formand har henvendt sig adskillige gange til myndighederne, for at få etableret en hastighedsbegrænsning som batter.

Politiet har de seneste år opsat en ATK-vogn til måling af hastigheden for motorkøretøjer. Den har målt den største hastighedsoverskridelse på denne strækning på hele øen! Vejmyndighederne har målt, at 63 procent af motorkøretrøjer, der kommer fra Svaneke-siden, kører over 40 km i timen. Fra Gudhjem-siden er tallet 68 procent.

Det svarer til, at ud af 11.000 bilister målt i en 14 dages periode kørte 6.900 over 40 km/t. Hvis man ganger det tal ud på årsbasis, giver det 180.000 overtrædelser om året. Ja, du læste rigtigt igen. Man tror det er løgn.

Ved et møde med vejmyndigheden i efteråret 21, lovede de at gøre noget yderligere ved hastighedsbegrænsningen.

Det der så blev foretaget her i april 22, var påklæbning at et 40 km/t-skilt på vejbanen, 200 meter inde i byen. Helt uden betydning, idet man ikke kan se skiltet, før man er få meter fra det!

Ved ny henvendelse til vejmyndighederne for dette utilstrækkelige forsøg, er svaret, at man ikke har tænkt at gøre yderligere.

Spørgsmålet er: Hvor mange hastighesovertrædelser over de 180.000 skal der til, før myndighederne gør noget effektivt, som batter, f.eks ultrastore 40 km/t-skilte før byskiltet og endnu bedre en mindre chikane ved byskiltet, som automatisk nedsætter farten til 40 km i timen.