Telemasters nødforsyning skal forbedres ved længere strømsvigt

SYNSPUNKT | ABONNENT | 17. JUN 2022 • 06:40
Af:
Klaus Winther
vicedirektør i Energinet
SYNSPUNKT | ABONNENT
17. JUN 2022 • 06:40

Et strømsvigt på seks timer udfordrer telemasters nødstrøm på to timer. Energinet opfordrer lokale teleselskaber til at se på, hvordan telemasters reserve af nødstrøm kan øges.

 

Tilbage i februar i år mistede Bornholm strømmen i seks timer. Det er lang tid.

Og det er klart, at også vi i Energinet kigger indad og ser på, hvordan vi hurtigere kan få elforsyningen op at køre på Bornholm, hvis for eksempel et anker ødelægger søkablet fra Sverige

Det er også blevet beskrevet her i Bornholms Tidende, hvordan nødstrømmen til øens telemaster kun rækker til to timer. Og med en strømafbrydelse på seks timer, virker mobildækningen på Bornholm ikke i de resterende fire timer. Det er selvfølgelig et stort problem, at bornholmerne ikke kan få fat på hinanden, ringe 112, brandvæsnet eller andre vitale livslinjer i de timer.

Selvom vi naturligvis ikke håber, at Bornholm igen skal mangle strøm i seks timer, bliver vi nødt til at forholde til, at det kan ske igen.

Energinet kan kun opfordre til, at de lokale teleselskaber nu får kigget på, hvordan de kan sikre længere tids nødforsyning i tilfælde af fejl på kablet. For eksempel kigge på nødgeneratorer til deres telemaster.

Energinet har ikke bemyndigelse over, hvor længe telemaster har nødstrøm. Det er en opgave, der rent juridisk ligger på teleselskabers bord.

Energinet stiller selvfølgelig sin viden og knowhow til rådighed, men teleselskaber er selv ansvarlig for de fornødne nødgeneratorer. Ligesom for eksempel sygehuse og større virksomheder, der er meget afhængige af strøm, har deres egne nødgeneratorer som back up.

Når strømforsyningen efter en strømafbrydelse genoprettes, flyder strømmen ind i de lokale elnet og område for område vender strømmen tilbage til stikkontakterne. Nogle får dermed strømmen tilbage før andre. Energinet kan ikke prioritere, hvem der får strøm først – heller ikke telemasterne.

Strømafbrud tidligere

Strømafbrud kan ikke undgås. Og det er som bekendt desværre ikke første gang, at der har været strømafbrud på Bornholm. Energinet er i gang med at se på, hvordan bornholmerne hurtigere kan få strøm, hvis søkablet til Sverige blevet beskadiget igen.

For eksempel vil der fremadrettet blive sat gang i genopretning af elforsyningen via de lokale kraftværker, så snart elforsyningen på Bornholm forsvinder. En af de primære grunde til, at nedetiden var på seks timer skyldes, at det tog forholdsvis lang tid at lokalisere fejlen – var det en fejl på søkablet eller ej? For at genoprette elforsyningen af Bornholm i ø-drift er væsentligt mere kompliceret, end at genoprette elforsyningen via søkablet til Sverige.

Uhensigtsmæssige løsninger

Flere af de muligheder, der er for at forbedre forsyningen eller forkorte afbrydelser efter fejl, er meget dyre eller uhensigtsmæssige.

Flere kabelforbindelser til Sverige er en meget dyr løsning for samfundet, særligt i betragtning af, hvis det bornholmske elnet kan kobles til en kommende energiø, hvilket vil give alternative forsyningsveje, som kan øge forsyningssikkerheden af øen.

En anden mulighed er at sørge for, at de enheder, som leverer reservekraft, altid står ”varme” og driftsklar. Da det ikke er muligt at forudse, hvornår en fejl indtræffer, vil det kræve, at dieselgeneratorerne altid kører i tomgang. Det vil medføre en væsentlig CO2-udledning, og samtidig medføre høje driftsomkostninger.

Og det er stadig ikke sikkert, om disse muligheder kan forkorte en strømafbrydelse, da udetiden også bliver påvirket af omfanget og placeringen af fejlen. Forsyningen genoprettes først, når det vurderes sikkert – både ift. el infrastrukturen og forsyningsværkerne på øen.

Vi håber naturligvis ikke, at Bornholm igen rammes af lignende strømsvigt, men ingen kan give garantier. Derfor må teleselskaberne – både på Bornholm og i andre dele af landet – se på, hvordan de lokalt sikrer sig mod potentielle strømnedbrud.