Superkværulanten Ivar

SYNSPUNKT | ABONNENT | 16. NOV 2022 • 14:43
Af:
Danny Christensen
Nørregade 42
Allinge
SYNSPUNKT | ABONNENT
16. NOV 2022 • 14:43

Så blev det samtlige bornholmske museumsfolks tur. Disse dygtige, faglige og saglige kunst- og historieformidlere. Forleden var det en kedelig irrelevant debat over flere dage med politikeren Claus Larsen-Jensen. Tidligere har det været stort set alle aktive bornholmere, der bare tillod sig at have en anden mening end den sortseende kværulant fra nordlandet, Ivar Nielsen. Andre gange har det været borgmestre, byrådsmedlemmer, kunstnere, ja alle der vover at have en anden mening end den selvbestaltede smagsdommer Ivar.

Har nogen set denne Ivar i virkeligheden? Han kunne lige så godt sidde nede i Sønderjylland eller i en kælder på Østerbro i København. Deltager han mon aldrig i noget i det virkelige liv. Ikke i nogen foreninger, hverken politiske, kulturelle, sportslige eller humanitære?

Går han overhovedet på indkøb i vores nærbutikker? Er han mon overhovedet bornholmer? Eller er Ivar Nielsen blot et pseudonym? Når dette ejendommelige og underlige fænomen påstår, at en masse rigtige, levende, ansvarsbevidste bornholmere har slået hjernerne fra, er der kun et at sige:

Nej Ivar, men det har du ofte!

Øens fremragende museums- og kulturpersoner er ikke hjernedøde, Ivar. Og det er faktuelt forkert at påstå, at vor bys grimme, hullede, nedslidte, rottebefængte Kjærenæsgrund er skabt til at være stationær parkeringsplads for Netto kunder, turister, eller i al fremtid er blevet lovet ud til folkemødetelte eller scener. Det hæslige område og vor bys skamplet (sammen med andelsvaskerigrunden) er blot midlertidigt blevet “erobret” og overtaget af Folkemødet.

Så endelig kommer der en fin donation fra en fond med et tilbud om at pryde en lille del af området med en stationær kunstpavillon. Tegnet af en verdenskendt japansk arkitekt. Jeg kendte egentlig ikke denne keramiker Sonja Ferlov, men det gjorde du garanteret heller ikke, Ivar? Men da jeg nærstuderede hele arkitektprojektet, satte jeg mig grundigt ind i hele historien og glædede mig straks til, at det en dag ville blive en realitet. Kunne da bedre forstå hvis du havde en holdning til de 26 gyselige ejerboligkasser, som nyrige ferieboligkøbere har fået etableret nede i vandkanten i Tejn, der tager hele havkigget og udsynet for de eksisterende helårsboliger. Det er så tudegrimt. Og unødvendigt. Det er lige præcis den slags boliger, vi ikke mangler! I modsætning til gode andels- og lejeboliger.

Men nej, det tør du nok ikke. At tale kapitalen imod. Tilbage til Kjærenæsgrunden.

Dejligt ville det også være med en dansk naturlegeplads med aktiviteter og legeredskaber samt løbehjuls- og skaterbaner. En sådan ville vi med kyshånd tage imod.

Nu ved ingen af os jo, om du ikke kan lide børn, hunde, ældre eller mennesker overhovedet? Men jeg kan hermed love dig, at det ikke bliver dig, aldrig nogensinde dig, der kommer til at stå i vejen for nye initiativer og tiltag i vor skønne lille nordbornholmske by Allinge.

Du er så bagstræberisk, sortseende, samfundsbevarende og konservativ i ord og tankegang, så ordet middelalder straks popper op. Hvis du synes, at vor bys helleristninger trænger til at blive opmalet, kan du jo selv bare gå i gang?