Pava: Tomhed på Store Torv

LÆSERBREV | ABONNENT | 14. SEP 2022 • 14:57
Af:
Poul Pava
LÆSERBREV | ABONNENT
14. SEP 2022 • 14:57
Pava giver sit bud på, hvorfor Flying Tiger og Colbergs gamle kæmpebutik ligge øde hen på Bornholms mest centrale plads.

Den store ejendom, der tidligere indeholdt Flying Tiger, står tom og gør på snart tredje år.

Hvordan og hvorfor gør den så det. Her har jeg nogle simple bud:

Ejeren er nemlig den tidligere Flying Tiger-ejer Lennart Lajboschitz , en mand der har skejsere nok på kontoen til at købe ejendomme helt oppe på Mars, når nogen engang bygger løs deroppe . Det betyder ikke så meget, hvis de står tomme. Det er altid rart at have fast ejendom - koste hvad det koste vil .

Han er en milliardklassemand, der er super dygtig, og det er fuld fortjent - no problem..

Men han har efterladt en bygning midt på Store Torv - eller i hvert fald hele butiksdelen, som står gabende tom.

Jeg har spurgt flere gange, om man ikke kunne hænge nogle billeder op på facaden, så alle os - inklusive turister og andet godtfolk - ikke bliver mødt af disse store tomme vinduer, men mødt af liv. Men niksen biksen: Poul Pava gå hjem og vug med dig.

Sidste år var de store facadevinduer plastret til med reklamer fra rovfugleshowet. Det var bestemt ikke et kønt syn. De store pipfugle skal ses i naturen og ikke på en facade i Rønne midtby.

Nå men tilbage til hvorfor bygninger rundt omkring får lov til at stå tomme år efter år .

Det kan man, når man har tjent så mange penge, at man ’kun behøver at smile naturligt og høfligt til sin bankrådgiver’, som Sorm P skrev

Ja så lader man lortet stå, indtil nogen køber eller lejer det.

Men prisen på bygningen eller huslejen må ligge helt i den forkerte ende af skalaen, for ellers var det jo lejet ud for længst eller solgt.

Men indtil da må vi bornholmere glo på det triste syn, det er at se så stor en bygning stå tom ..

For mig at se, er det en farlig udvikling , at ekstremt rige mennesker kan opkøbe hele og halve byer for derefter at leje dem ud eller blot sætte dem til salg - eller endnu værre lade dem stå tomme i årevis.

Det ville klæde Lennart Lajboschitz og andre med lommen fuld af skejs at leje ud til en fair pris eller sælge, så der kan komme nyt liv ind. For hvor mange år skal vi egentligt tillade at store bygninger, som ligger så centralt, kan få lov til at ligge hen - og kan man sige rådne op i fjæsset på os der mest har lommeuld i bukserne...

Der er kun et fællessprog, der tæller for, dem da har kontoen i orden og ikke står i rødt: Money talks, og det er mens resten af os må se til, at byen bliver endnu mere tom og stille, monetos taler, og det gør jeg os her.