Pava: Sport og sund livsstil

SYNSPUNKT | ABONNENT | 1. AUG 2022 • 10:31
Af:
Poul Pava
SYNSPUNKT | ABONNENT
1. AUG 2022 • 10:31

Holdsport er krig. Pava vil hellere på bar og tænke på forplantning.

 

Skal man have dårlig samvittighed over at se alle disse løbere, der styrter rundt i deres hæslige lyserøde outfit og selvlysende løbesko. For de render rundt overalt her på øen for at dyrke sport. Forleden dag var jeg tæt på at køre en ned igen, fordi de tror, vejen og trafikken kun tilhører dem. De løber i øvrigt også rundt med hørebøffer i ørerne og hører ingenting, selvom man dytter for at advare dem om, at her kommer jeg.

Sund livsstil og sport er blevet en slags epidemi - også holdsport, som er endnu værre, fordi det i bund og grund handler om krig. Det ligger i vores gener at kæmpe og nedkæmpe modstanderen for at vinde på slagmarken.

Sport er røvsygt. At være optaget af noget så ligegyldigt som fodbold eller andre former for sport, badminton, bordtennis, tennis, osv. Det må de have for sig selv.

Sport er det samme som skak: "en moderne krig", som jeg kalder det, når to hold kæmper imod hinanden. Sport er det samme som krig, og i Vesten har vi ikke skudt på hinanden i mange år. Men vi har stadig brug for følelsen af at kæmpe en krig eller se på en. Og det er nemlig sport. Der kun er én vinder, og hvis man ikke er med i krigen, og dermed spillet, har man heller ingen indflydelse på resultaterne.

Jeg har i det hele taget aldrig brudt mig om at røre mig for meget. Motion, sport og krig er ikke god underholdning. Jeg mindes faktisk også at have læst en artikel i tidsskriftet Illustreret Videnskab om, at sport slet ikke er sundt, og det passer glimrende til mig. Jeg har selv været i krig en gang, nemlig dengang jeg var en sædcelle, og den krig vandt jeg.

Nej, så ti gange hellere sidde på en bar med drinks, der har en fin blå paraply i. Der kan man sidde og tænke på noget helt andet end sport og krig - forplantning for eksempel.

 

 

 

Poul Pava

Poul Pava er billedkunstner, tidligere restauratør og hotelejer på Bornholm. Poul Pava skriver i Tidende med iagttagelser om stort og småt,
der kan sætte sindet i kog på øen.