Mattias Tesfaye svarer debattør: 'Vores asylpolitik er humanistisk'

Mattias Tesfaye svarer debattør: 'Vores asylpolitik er humanistisk'
Arkivfoto: Anders Liljeroth
| ABONNENT | 23. MAJ 2021 • 17:24
Af:
Mattias Tesfaye (S)
udlændinge-
integrationsminister
| ABONNENT
23. MAJ 2021 • 17:24

SYNSPUNKT

Regeringen arbejder for et humant og retfærdigt asylsystem. Målet er, at vi skal hjælpe flere ude i verden, og at vi skal hjælpe bedre.

Derfor synes jeg, at Birgitte Langhaves kritik her i Bornholms Tidende rammer forbi skiven. Hun spørger, om jeg kan forklare, hvori det retfærdige og humane ligger i regeringens ambition om et nyt asylsystem. Det kan jeg.

Det nuværende asylsystem er brudt sammen. Flere end 16.500 flygtninge og migranter er druknet i Middelhavet i forsøget på at nå frem til EU. Derudover har omkring hver anden asylansøger, som når til Danmark, slet ikke krav på beskyttelse. Det koster ca. 300.000 kr. om året at have én afvist asylansøger indkvarteret på et udrejsecenter. Det er uholdbart for både dem og det danske samfund.

Netop af de grunde er det regeringens mål at få flyttet asylsagsbehandlingen og beskyttelsen af flygtninge uden for EU’s grænser. Det tror vi vil føre til, at færre mennesker tager på den farefulde rejse over Middelhavet. Vi skal gentænke asylsystemet, så vi bruger ressourcerne tættere på flygtningens hjemlande. Når flygtninge kommer til Europa, bør det ske gennem kvoteflygtningesystemet og ikke gennem menneskesmugling.

I dag har vi rekordfå asylansøgere, og dermed kan en større andel af vores midler fra udviklingsbistanden alt andet lige bruges på flygtninge ude i verden.

I år har vi afsat 350 millioner kroner mere end sidste år til blandt andet at hjælpe flygtninge i nærområderne. Næste år planlægger vi at prioritere endnu flere penge fra udviklingshjælpen til verdens flygtninge.

Det er titusindvis af mennesker, som vi hjælper uden for Danmarks grænser. Men de får sjældent den samme opmærksomhed i medierne og i læserbreve, som debatten om de mennesker, der er nået til Europa og Danmark. Det er en smule snæversynet, mener jeg. For i 2019 opholdt 73% af verdens flygtninge sig i nærområderne til lande, som de er flygtet fra.

For nylig besøgte jeg en flygtningelejr i Rwanda. Her mødte jeg de mennesker, der får beskyttelse i nabolandet og ikke i et vesteuropæisk velfærdssamfund. De har krav på ikke at blive glemt - også selvom de ikke er i dansk fjernsyn.

Regeringens flygtningepolitik hjælper flere. Samtidig med at den beskytter det danske samfund imod større problemer med afviste asylansøgere og fremtidige integrationsproblemer. Sådan som vi lovede før valget. Det er jeg stolt af.