Men krydstogtturismen har potentiale til langt mere end det, hvis vi griber det rigtigt an.
Havnens kommunikationschef foreslår, at man også tænker i at gensælge Bornholm som destination til næste ferie. Det er et oplagt scenarie at tænke i, og der er langt mere, vi kan gøre.
Krydstogtturister er oftest velhavende, og mængden af dem i den kommende sæson er rekord stor. Bornholm har fantastiske varer at sælge til velhavende gæster. Oplevelser, kunsthåndværk, gastronomi og fødevarer fra Bornholm burde friste enhver krydstogtgæst med god smag. Men det skal være nemt for dem. Krydstogtrejsen er den dovne turists valg, så hvis vi skal skabe vækst og arbejdspladser ud af denne målgruppe, skal vi gøre det nemt for dem at købe ind af oplevelser og varer. Krydstogtsbranchen er oplagte for vores entreprenante turisterhverv, selvom den er let at fordømme med CO2, korte besøg og lav omsætning.
Den kan blive en guldåre i Østersøen, hvis vi griber den rigtigt an med for eksempel bornholmske gin tonics, michelin-frokoster, shoppingbusser til Rønne og unikakunst pakket og sendt direkte til hjemadressen. Bornholm har fantastiske varer, og krydstogtturisterne har gode penge.