Leder: Bornholms største klimasynder

Leder: Bornholms største klimasynder
Bornholmslinjen færger udleder 93.000 tons CO2, mens bil og lastbiltrafikken på hele Bornholm kun tegner sig for 70.000 tons CO2 af Bornholms samlede udledning på 217.000 tons per år. Foto: Berit Hvassum
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT | 25. SEP 2021 • 17:30
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT
25. SEP 2021 • 17:30

Se at komme i arbejdstøjet. Vores største CO2-udleder skal fortsætte uforandret i de næste mange år.


Vi vælter os i biler her på Bornholm. 13 procent flere fra 2010 til 2020. Men selvom vi får flere biler og kører mere i dem, så er den største CO2-udleder og klimasynder her på øen slet ikke klippefast. Den er flydende.

Bornholmslinjens færger med specielt de to hurtigfærger Max og Express 1 er øens sande klimaforbrydere. Færgerne udleder 93.000 tons CO2, mens bil og lastbiltrafikken på hele Bornholm kun tegner sig for 70.000 tons CO2 af Bornholms samlede udledning på 217.000 tons per år. Færgerne står dermed for mere end 42 procent af vores samlede CO2-udledning, og de fleste af os bruger dem ikke engang hver dag.

Det er klart, at det koster på energiregnskabet at sejle person- og lastbiler frem og tilbage med verdens største speedbåde. Og vi har ubetinget brug for at kunne komme frem og tilbage – gerne både hurtigere og oftere. Men det skal være med grøn samvittighed.

Når vi kigger frem i tiden og skal sikre klima og vandstand, så kan vi ikke fortsætte ad den rute over Østersøen. Vi har i den grad brug for hurtig og hyppig trafik til og fra Bornholm. Men det kan ikke fortsat være med en sort samvittighed.

Mens vi venter på en mere bæredygtig tunnel, må Kontaktrådet for Trafikbetjening, Staten og Bornholmslinjen finde det grønne Kansas-tøj frem og lægge en holdbar plan – og vi kan ikke vente.

Torsdag behandlede kommunalbestyrelsen Bornholms Energistrategi 2040. En smuk plan med primært fokus på el og power-to-x, ideen om at kunne omdanne el-energi fra vindmøller og solceller, så den kan opbevares og bruges senere til blandt andet skibe, fly og varme.

Det er flot og godt. Men planen er ekstremt uambitiøs, når det gælder vores sorte samvittighed. Først i 2025 i planens anden fase lægger kommunen op til overhovedet at kigge ud mod færgernes skorstene og finde ud af, hvordan vi fjerner deres CO2-udledning. Samtidig bygges der på livet løs på Express 5 i Vietnam og Filippinerne. Den skal overtage den sorte adfærd og hjælpe de mange biler og passagerer frem og tilbage med sine dieselmotorer.

Lad være med at vente fire år på at starte undersøgelserne. Find det grønne arbejdstøj frem og gør os til en bright green island nu.