Når vi kigger frem i tiden og skal sikre klima og vandstand, så kan vi ikke fortsætte ad den rute over Østersøen. Vi har i den grad brug for hurtig og hyppig trafik til og fra Bornholm. Men det kan ikke fortsat være med en sort samvittighed.
Mens vi venter på en mere bæredygtig tunnel, må Kontaktrådet for Trafikbetjening, Staten og Bornholmslinjen finde det grønne Kansas-tøj frem og lægge en holdbar plan – og vi kan ikke vente.
Torsdag behandlede kommunalbestyrelsen Bornholms Energistrategi 2040. En smuk plan med primært fokus på el og power-to-x, ideen om at kunne omdanne el-energi fra vindmøller og solceller, så den kan opbevares og bruges senere til blandt andet skibe, fly og varme.
Det er flot og godt. Men planen er ekstremt uambitiøs, når det gælder vores sorte samvittighed. Først i 2025 i planens anden fase lægger kommunen op til overhovedet at kigge ud mod færgernes skorstene og finde ud af, hvordan vi fjerner deres CO2-udledning. Samtidig bygges der på livet løs på Express 5 i Vietnam og Filippinerne. Den skal overtage den sorte adfærd og hjælpe de mange biler og passagerer frem og tilbage med sine dieselmotorer.