Åvangsskolens leder oplyser selv, at opdelingen mellem drenge og piger er en tilfældig opdeling. Man kunne altså sagtens have grupperet eleverne efter andre parametre. Klasserne har været udfordret på trivsel, og nogle har givet udtryk for, at det modsatte køn har forstyrret. Det har desværre fået skolen til at tro, at de kan skabe ro ved at isolere kønnene.
De fleste uanset køn kender nok til at kunne hygge sig i grupper af enten deres eget køn eller det modsatte, og at det giver et fællesskab at være i en gruppe af samme køn. "Jeg hænger ud med pigerne" eller "hygger med drengene". Den logik kan let friste til at inddele de tre 8.-klasser efter køn.
Men i dag har vi ligestilling, og ingen skal være begrænset af deres køn. Skolen skal forberede elever til at kunne begå sig i det samfund, vi har og ønsker. Derfor skal man i skolen lære at fungere sammen med andre køn og respektere dem som ligeværdige.
Fortiden – både den nære og den fjerne – byder desværre på alt for mange eksempler på, at især kvinder har været begrænset af deres køn. Senest har afsløringer af de uacceptable sexualkulturer på danske arbejdspladser vist os, at vi har et stort behov for at fokusere på, at få kønnene til at fungere ligeværdigt i vores samfund. Det gør man ikke ved at isolere dem.