Leder: Børn skal ikke begrænses med deres køn

Leder: Børn skal ikke begrænses med deres køn
Åvangsskolen. Arkivfoto: Berit Hvassum
LEDER | RØNNE | ABONNENT | 6. JAN 2022 • 07:30
LEDER | RØNNE | ABONNENT
6. JAN 2022 • 07:30

Åvangskolen har fået landets opmærksomhed med den nye kønsopdeling. Det virker uigennemtænkt med de unge som ofre.

 

Åvangsskolen har tolket regeringens nyeste anbefalinger til opdeling og smittevenlig skolegang på en måde, så 8.-klasserne frem til vinterferien skal opdeles efter køn. Der indføres midlertidig drenge- og pigeskole på Bornholm.

Anbefalingen fra regering og myndigheder lyder, at man skal holde børnene isoleret i grupper som klasser og ikke blande børnene. Det giver god mening, at jo færre børn, ens egne børn ser, jo mindre smitterisiko er der begge veje.

Åvangsskolens leder oplyser selv, at opdelingen mellem drenge og piger er en tilfældig opdeling. Man kunne altså sagtens have grupperet eleverne efter andre parametre. Klasserne har været udfordret på trivsel, og nogle har givet udtryk for, at det modsatte køn har forstyrret. Det har desværre fået skolen til at tro, at de kan skabe ro ved at isolere kønnene.

De fleste uanset køn kender nok til at kunne hygge sig i grupper af enten deres eget køn eller det modsatte, og at det giver et fællesskab at være i en gruppe af samme køn. "Jeg hænger ud med pigerne" eller "hygger med drengene". Den logik kan let friste til at inddele de tre 8.-klasser efter køn.

Men i dag har vi ligestilling, og ingen skal være begrænset af deres køn. Skolen skal forberede elever til at kunne begå sig i det samfund, vi har og ønsker. Derfor skal man i skolen lære at fungere sammen med andre køn og respektere dem som ligeværdige.

Fortiden – både den nære og den fjerne – byder desværre på alt for mange eksempler på, at især kvinder har været begrænset af deres køn. Senest har afsløringer af de uacceptable sexualkulturer på danske arbejdspladser vist os, at vi har et stort behov for at fokusere på, at få kønnene til at fungere ligeværdigt i vores samfund. Det gør man ikke ved at isolere dem.

Kønsidentiteten spiller også en voksende stor rolle blandt ungdommen i dag. Rigtig mange teenagere diskuterer og overvejer, om de identificerer sig med det ene eller andet køn, og hvilket køn de tiltrækkes af. Hvis man som ung grubler over, om man er det ene eller andet køn, må det være noget af et slag i ansigtet at åbne Aula og konstatere, at den har skoleledelsen afgjort og grupperet efter.

Det virker ærlig talt ikke særlig gennemtænkt at kønsinddele. Lad os håbe, at Åvangskolen kommer på bedre tanker inden vinterferien, så 8.-klasserne igen kan blive uddannet til at begå sig i vores ligestillingssamfund. Alle skal have lige vilkår og muligheder uanset deres køn. Det får de bedst ved at vi lærer at omgås hinanden respektfuldt.