Når et skib fyldt med brændstof og gods går på grund, er der stor sandsynlighed for, at det forurener naturen med store konsekvenser for dyrelivet. Selvom det gik godt denne gang, har vi ikke lyst at løbe risikoen. Men vi kan ikke flytte Bornholm.
Hvis ulykken skal undgås, skal vi i stedet arbejde med de skibe, der sejler langs eller på vores kyster. Den internationale søfart er svær at kontrollere, og de rustne russiske spøgelsesskibe kan man ikke bare forbyde i internationalt farvand.
Men vi kan opruste marinehjemmeværn, marine eller redningstjenesten til at vække de uopmærksomme skibe med lysgranater, lydbølger, vandkanoner og andet venligtsindet isenkram, der kan redde Bornholm fra en miljøkatastrofe, når opmærksomheden forlader broen på fragtskibe i Østersøen. Ekstremen er et helikopterhold, der kan gå om bord og overtage styringen.
Med Beaumaiden blev faren opdaget, en halv time før skaden skete. Selvom radioen bimlede på fragtskibet, reagerede Skipper, der er målt til en promille på 0,8, ikke. Måske en international standard for sirener tilsluttet radioen kunne have forhindret ulykken.