Hun vil være landmand med speciale i grise

Hun vil være landmand med speciale i grise
Petrea Sprogel Frederiksen. Privat foto
DAGENS NAVN | IBSKER | ABONNENT | 9. OKT 2021 • 05:30
Berit Hvassum
Journalist
DAGENS NAVN | IBSKER | ABONNENT
9. OKT 2021 • 05:30

Petrea Sprogel Frederiksen er 17 år og under uddannelse til landmand med speciale i grise.


Du gennemførte første grundforløb på Høng Landbrugsskole sidste år og var en tur forbi Gjorslev Gods som elev. Nu er du så tilbage på Bornholm og er i gang med en uddannelse som landbrugsassistent. Hvordan gik det til?

– Jeg valgte at udskyde mit grundforløb 2 (GF2) og tage ud som elev i mellemtiden, men efter 1,5 måned på Gjorslev sprang jeg et ledbånd i min hånd og gik derefter og ventede på en operation. I stedet for at gå og være sygemeldt, tog jeg GF2 på Dalum Landbrugsskole, men der stoppede min kontrakt med Gjorslev også, da udsigten til at kunne malke igen var lang. Men da det hele gik godt, var jeg hurtigt klar igen og begyndte at søge ny elevplads. Her skrev Preben Bjerrgaard, at han manglede en elev til sin svineproduktion ved Ibsker.

Hvor er du i lære nu?

– Jeg er nu i lære på SP Agro og arbejder på Koosgaard. Vi er cirka 21 ansatte fordelt på fire ejendomme, nogen er i marken, hvor vi driver cirka 1.400 hektar jord, og andre er i stalden.

Hvorfor har du valgt landbruget?

– Jeg har altid haft en stor interesse i dyr og var med min storebror på arbejde et par gange, og der fandt jeg ud af, at det skulle være landbruget, jeg skulle have noget at gøre med. At det blev svin, har jeg først fundet ud af nu. Men er enormt glad for det, og det er i en svinestald, jeg skal være fremover.

Hvad er dit mål med en landbrugsuddannelse?

– Ved ikke om jeg som sådan har et mål med det, men lige nu er planen at færdiggøre uddannelsen, blive i erhvervet og måske læse videre på et tidspunkt.

Hvornår er det sjovest at være på arbejde?

– Der er ikke et tidspunkt, det er sjovere på end andre. Jeg synes altid, det er sjovt og hyggeligt at være en del af SP Agro, og jeg elsker at møde på arbejde om morgenen.

Kan man være sart i landbrugsfaget?

– Man kan have fordomme om landbruget, blandt andet lugt, det er ulækkert at røre ved og så videre. Så som udgangspunkt nej. Vi lugter jo også af gris efter arbejde, og du skal kunne tåle at blive beskidt. Vi sidder ikke stille på et kontor.

Hvor kommer din afslappede holdning fra?

– Det er nok en del af min familie. Vi tænker bare 'nårhhh ja'. Har da fået kommentarer på, at piger ikke hører til i landbruget, men det lader jeg bare gå ind af det ene øre og ud af det andet.

Hvordan er det at arbejde med dyr, som man ved skal aflives til fødevareproduktion?

– Det tænker jeg ikke så meget over, det er en del af mit arbejde, og jeg skulle nok have valgt et andet erhverv, hvis jeg ikke kunne holde til den tanke og viden.

Får man aldrig en favoritgris?

– Det er forskelligt fra person til person. Selvfølgelig holder vi af dem, men JEG har ikke en yndling på nuværende tidspunkt. Måske mine kolleger har en anden holdning til det.

 


Petrea Sprogel Frederiksen

17 år

Født og opvokset på Bornholm

Bor i Østermarie