Sociale medier er unges hovedvej til nyheder. Vigtigste kilder er Tik Tok og Facebook. I de nordiske mediemarkeder er Google, Apple og Facebook toneangivende aktører. Deres strategier og adfærd har redefineret reklamemarkedernes infrastrukturer, og hvordan brugerne får deres nyheder. Platformene har styrket deres greb om den digitale infrastruktur. Tech kontrollerer, hvordan vi møder indhold og kan på ingen tid afskære os fra nyheder og information, som Facebook gjorde i Australien i 2021, og som de nu truer med at gøre i Canada.
Vi oplever, publicistisk indhold censureres. Vi kan ikke få adgang til relevant data om brugen af vores indhold. Vi ved ikke, hvordan algoritmer prioriterer vores indhold, og hvorfor de pludselig uden varsel ændres. Vi ved ikke, hvem vi kan klage til.
Publicistiske medier spiller en væsentlig rolle i modsvaret på desinformation, men da tech er gatekeeper til mange danskernes adgang til indhold, er det ikke sikkert, vores indhold når dem. Er det en udfordring? Ja. Vi oplever ekkokamre og fravær af kritiske modspørgsmål. Det svækker forståelsen for andres synspunkter og livssituation. Kobler borgerne sig helt af den offentlige debat og nyhedsdækning, er det en udfordring set i et større samfundsperspektiv. Hver dag skubbes grænserne for, hvad der deles online. I en tid med kriser og krig i Europa har vi behov for pålidelig information og troværdige medier, vi kan stole på.
Mediernes ønsker er klare
Det er vores ønske at regering og folketing vil sikre, at rammen for den offentlige samtale er reguleret af politikere. Ingen selskaber, heller ikke tech, må kontrollere den demokratiske samtale.