Det kræver politisk mod at håndtere globale tech selskaber. Vi håber, at det nye folketing og regering vil regulere tech, så magt og markedsdominans modsvares af ansvar og åbenhed. Og at Danmark fortsat vil engagere sig i EU og internationalt ved at sætte sig i spidsen for arbejde, der skal styrke borgernes adgang til publicistisk indhold. Vi håber på et højt ambitionsniveau, som kan omsættes til handling og resultater i den virkelige verden.
Forandringer og fremtiden
Sociale medier er unges hovedvej til nyheder. Vigtigste kilder er Tik Tok og Facebook. I de nordiske mediemarkeder er Google, Apple og Facebook toneangivende aktører. Deres strategier og adfærd har redefineret reklamemarkedernes infrastrukturer, og hvordan brugerne får deres nyheder. Platformene har styrket deres greb om den digitale infrastruktur. Tech kontrollerer, hvordan vi møder indhold og kan på ingen tid afskære os fra nyheder og information, som Facebook gjorde i Australien i 2021, og som de nu truer med at gøre i Canada.
Vi oplever, publicistisk indhold censureres. Vi kan ikke få adgang til relevant data om brugen af vores indhold. Vi ved ikke, hvordan algoritmer prioriterer vores indhold, og hvorfor de pludselig uden varsel ændres. Vi ved ikke, hvem vi kan klage til.