Debat: Soldater skal ikke have lov til at vade ind og ud af vores haver

Debat: Soldater skal ikke have lov til at vade ind og ud af vores haver
"Der er rigelig natur, at lege cowboys og indianere på. Det kan på ingen måde være rigtigt, at man uden tilladelse og omtanke for hvem, der bor på ejendommen, kan fyre løst krudt af i kilovis", skriver Helle V. Jensen fra Poulsker. Foto: Jens-Erik Larsen (soldaten på billedet har intet med øvelsen at gøre)
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 4. OKT 2021 • 21:43
Af:
Helle V. Jensen
 Poulsker
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
4. OKT 2021 • 21:43

En gammel lov giver militæret lov til at labe øvelser på privates grund uden nødvendigvis at have tilladelse til det. Den lov er forældet og skal laves om.


Mange ting, i mit liv har chokeret mig. Men aldrig som nu for en halv time siden. Sidder og spise frokost og pludselig lyder der maskingeværer klos op ad mit hus. Selvfølgelig ved jeg, det er en øvelse, men...

Første tanke går på mine rugende og fritgående høns, dernæst mine katte og de vilde fugle, der ligger på rede. Med hjertet oppe i halsen, stormer jeg ud og finder to-tre militærkøretøjer i min indkørsel, og dernæst spotter jeg tre kampklædte soldater storke hen over min køkkenhave. Jeg bor med marker til alle sider, så der burde være rigelig plads til alle. Jeg råbte højt, men ingen hørte for deres ulidelige larm. I et kvarter fortsatte beskydningen. Da jeg endelig fik råbt en 18-årig soldat op, som nok viste sig at være den øverstbefalende, pointerede han, at det var fuldt ud tilladt, at det var da helt normalt, og nu skulle jeg slappe af. Alle mine argumenter gad han ikke hører på.

Nå ja, de var blevet grebet af situationen og en fjende øst for min have skulle nedlægges. Gu fanden i hele hule helvede skal han ikke nedlægges fra min grund. Jeg skider stadig grønne grise, da jeg ringer til forsvarskommandoen. De var ikke interesserede og vidste ikke, hvem der var ansvarlig for den øvelse. Ringede til politiet som umiddelbart lød ligeså uinteresseret, blev afbrudt da det banker på døren og den unge "korporal" står med en seddel med et nummer til hovedvagten. Det er ikke et opkald, som jeg forventer at få noget ud af, og heller ikke gider bruge tid på. Da de formodentlig allerede har kommunikeret om uretfærdighed af at være bortvist fra min matrikel. Ifølge korporalen er det tilsyneladende tilladt fra gammel tid at holde øvelse på folks private grund. DET skal der laves om på!

At han også forsøgte at lyve sig til, at de havde banket på inden, tjekket for heste og andre kreaturer, bedrer ikke sagen. Jeg var selv kommet hjem 10 minutter før, og der var ikke skyggen af militær. Jeg spurgte, om han havde fået tilladelse af nogen ved min dør? Det kunne han ikke svare på. Der er rigelig natur at lege cowboys og indianere på. Det kan på ingen måde være rigtigt, at man uden tilladelse og omtanke for hvem, der bor på ejendommen, kan fyre løst krudt af i kilovis. At tænke sig, hjertesvage, PTSD-ramte og angste personer, små børn og sagesløse dyr, der pludselig står midt i et bagholdsangreb. Føj for en egoistisk tilgang til lokalbefolkningen. Eller er det et enkeltstående tilfælde?