Debat: Har Bornholm fået den billigste affaldskontrakt?

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 18. JAN 2022 • 14:03
Af:
Poul-Jørgen Videslet
Nordvang Teglkåsvej 2
Hasle
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
18. JAN 2022 • 14:03

Den her debat skulle vi haft, inden kontrakten blev underskrevet. Lukkethed kan komme til koste mange penge.

Fugato har klaget over udbuddet. Har Fugato tabt den klage? Eller er den ikke afgjort? Hvis ikke Fugato taber, så skal udbuddet gå om, alt andet vil være forkert.

Det kan godt være, at Bofa-direktøren er af en anden opfattelse, men det rejser spørgsmålet: Har han personlig interesse i, at HCS vinder?

De affaldsmilijøer, der skal bygges for at at løse problemet med fire affaldsspande, hvem skal betale for dem? Er det Bofa og dermed os borgere?

Det er HCS's problem, at de har valgt en løsning, som ikke er praktisk og hensigtsmæssigt, så er det HCS, der skal betale for de ekstra omkostninger ved deres løsning?

”Affalds-iljøerne” skal fjernes om 10, når der kommer et nyt udbud.

Hvilke omkostninger får private med at lave plads til de fire spande? Forskellen på de to tilbud er 1.400 kroner. Skal en borger have håndværker til at lave en ny plads til affaldsspande, for så forslår 1.400 kroner nok ikke, og så er HCS's tilbud det dyreste.

Som borger kan vi bestille dagligvarer og få dem leveret til døren, det kan betyde, at ældre kan blive længere i egen bolig. Men affaldet det kan de ikke selv bære 300 meter. Har Bornholms Regionskommune afsat tid til hjemmeplejen kan fjerne affald?

Har dette forhold været behandlet i socialudvalget? For Bofa har vel gjort opmærksom på problemet, da Bofa anbefalede HCS's tilbud, eller har Bofa forholdt kommunalbestyrelsen disse oplysninger, og dermed førtpolitikerne bag lyset?

Hvor mange millioner skal vi bornholmere investere i lettelser, for at HCS kan få et stort overskud?

Hvem holder Bofa med, os borgere eller HCS hvis der bliver problemer?

Den her debat skulle vi haft, inden kontrakten blev underskrevet. Lukkethed kan komme til koste mange penge.

Jeg tror ikke, politikerne eller Bofa-direktøren vil svare, men så kan det måske bidrage til debatten.

Jeg skal nok finde plads til de 12, ja du læste rigtig 12 affaldsspande, jeg skal have stående.