Der er som sådan ikke noget mærkeligt ved, at der er en så lav en specialundervisningsandel på Bornholm. Det har været en politisk prioritering i inklusionspolitikken at få nedlagt specialklasserne og holdt andelen af elever, der visiteres til specialskoler på et minimum. Det må siges at være lykkedes, men det er absolut værd at spørge nu, om det ikke er kommet med en pris.
Hvis man dykker ned i en anden af benchmarkingsenhedens analyser, så har de netop her i januar set på andelen af elever i specialundervisning i kommunerne. Analysen angiver, at forventningen til andelen af elever der tilbydes specialundervisning på Bornholm er omkring 5 procent, men det faktiske tal er 3 procent, og et andet tal af interesse er, at der på landsplan er 60 procent af specialundervisningselever, der modtager undervisningen i specialklasser, mens det her på øen er lige omkring 7 procent. De elever på Bornholm, der tilbydes specialundervisning får altså tilbuddet på specialskoler og ikke som specialundervisning på almenskolerne, mens billedet er et helt andet i resten af landet set under et.
De to analyser tilsammen får mig til at interessere mig for, hvordan det ser ud med de faglige vurderinger af de børn, der er i risiko for at udvikle psykiske sygdomme. Får man tidligt nok etableret det fornødne grundlag for at tage stilling til, om der er behov for en indsats fra kommunens side. Som jeg læser analysens tal, sker denne vurdering i for høj grad efter den psykiatriske debut her på Bornholm.
Samtidig tænker jeg, at det er helt nødvendigt, at man forholder sig til, hvorvidt det har været den rigtige tilgang at gennemføre en så markant nedskallering af specialområdet, som man gjorde med inklusionspolitikken. En sådan refleksion bør krydres med overvejelser om, hvilke rolle man i det hele taget tænker, at skolen spiller i forhold til at understøtte vores børns udvikling. Her er det vigtigt at klargøre forestillingen om, hvad man anser det for muligt at løfte på grundskolerne. Er skolerne reelt i stand til at få håndteret og styrke de væsentlige faktorer, der har betydning herunder elevtrivsel og fravær for de pågældende børn og unge inden for rammen af almensystemet?