Debat: Enhedslisten og kommunalisering

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 11. NOV 2021 • 13:52
Af:
Heidi Burgedahl
Jordbærdalen 1
Rønne
kandidat for Venstre
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
11. NOV 2021 • 13:52

Ingen ejendomsret, ingen EU og kommunalisering af Bornholm... Der er vi langt fra enige.

Da jeg i oktober var med i en ellers ganske berigende EU-debat, udtalte Morten Riis sig i vendinger, der fik mig til at gruble . . . Siden har der været stille, og jeg håbede, at jeg tog fejl. Men nu åbner posen sig så igen. I mellemtiden har jeg haft tid til at læse i Enhedslistens principprogram:

“Et nyt og reelt demokratisk samfundssystem forudsætter grundlæggende ændringer i ejendomsretten over produktionsmidlerne, som virksomheder, jord og naturressourcer. Her vil kollektive ejendomsformer blive dominerende. Derfor arbejder vi for, at offentlige myndigheder, medarbejdere, lokalsamfund og andre sammenslutninger af mennesker skal eje og drive virksomheder. Den kapitalistiske udbytning, hvor de få lever af de manges arbejde, skal afskaffes.”

Kommunalisering af Bornholm kan vi nu læse om i Tidende den 7. november.

Kommunalisering og udvide rammerne for fælles kommunal produktion og ejerskab – Enhedslisten vil producere og eje flere ting end i dag. Hjemtagning af opgaver til kommunen – at drive sit eget vaskeri i kommunen – frikommune for at kunne gøre som i Sverige? “I Sverige må kommunen eksempelvis drive restaurant eller en biograf”.

Afgift på bornholmske virksomheder er også Enhedslistens ønske. Otte millioern kroner i særafgift for virksomheder på Bornholm.

Derudover mener Morten Riis og Enhedslisten, at Danmark skal ud af EU. Og siger “at Brexit umiddelbart ser ud til at være en god politisk aftale for Storbritannien. “Det er kun Kapitalinteresser der styrer EU.“ “EU arbejder ikke for miljø og klima, hvis de da ikke som en blind høne finder et enkelt korn”, var et andet udsagn. Men 25 procent af al landbrugsstøtten fra EU er netop blevet øremærket bæredygtige og CO2-reducerende tiltag.

Venstre kan blive enige med Enhedslisten så langt, at “arbejdsløsheden er historisk lav”. Under emnet at fremme rekruttering af arbejdskraft nåede vi måske at nærme os hinanden på spørgsmålet om Venstres forslag om at indføre en indtægtsgrænse på 350.000 kroner i stedet for 436.000 kroner for tilkommende arbejdskraft udenfor EU. En vis enighed opstod om at det vil kunne løse noget af rekrutteringsudfordringen, men dog at det kræver en garanti om overenskomster på danske vilkår.

Men ingen ejendomsret, ingen EU og kommunalisering af Bornholm... Der er vi langt fra enige.