Debat: En drøm om mere demokrati til vælgerne

Debat: En drøm om mere demokrati til vælgerne
Arkivfoto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | BORNHOLM | 9. OKT 2021 • 16:05
Af:
Marianne Holo
 Bellmansvej 21
 Rønne
LÆSERBREV | BORNHOLM
9. OKT 2021 • 16:05

Med Venstres indgåede valgforbund med et parti, der kaler coronakrisen for folkemord, skal der tænkes taktisk og kreativt til kommunalvalget.


Da jeg hørte nyhederne i dag, fik jeg nær kaffen galt i halsen: Venstre er gået i valgforbund med en person, som klart tilkendegiver, at covid-vaccinationer er et forsøg på folkemord, og som sviner Søren Brostrøm til på sin Facebookside.

Så tænker jeg: Hvordan undgår jeg at min stemme havner det forkerte sted? Hvorfor skal vi, i et land der bryster sig af at være oh så demokratisk, trækkes med begreb som "valgforbund", "stemmespild" og d’Hondts fordelingsmetode?

Jeg har kun norske valgregler at sammenligne med, der er sikkert også inspiration at hente i blandt andet de øvrige nordiske lande.

I Norge til kommunalvalget kunne jeg enten stemme enkelt: På et parti.

Eller jeg kunne gå mere kreativt til værks: Jeg kunne strege personer ,som var øverst på en liste, give krydser til nogen længere nede, så vi vælgere kunne rykke meget rundt på rækkefølgen af kandidaterne, så dem i toppen i nogle tilfælde overhovedet ikke kom ind i kommunalbestyrelsen.

Derudover kunne vi skrive ét navn op fra en anden liste. Uagtet denne kandidat fik personlige stemmer nok til tre pladser i kommunalbestyrelsen, var det KUN vedkommende, der kom ind på disse personlige stemmer. Jeg følte ikke, der var risiko for, at min stemme blev misbrugt. Jeg hørte aldrig noget om valgforbund, eller stemmespild. Kun om demokrati, og vælgerne skulle høres. Nu skal jeg tænke taktisk og vælge fra at stemme på nogle politikere. Ellers risikerer jeg, at min stemme havner et helt andet sted, end jeg havde ønsket.

Måske skulle de partier, der har kigget på fordelingsmetoden, udvide deres anstrengelser?

Kig eventuelt her