Debat: Det misforståede medlemsdemokrati

Debat: Det misforståede medlemsdemokrati
"Det er jo fuldstændig misforstået og nærmest uartigt, at de nuværende medlemmer prøver at bestemme, hvad en borgmesterkandidats mærkesager og visioner skal være! Næ, det skal medlemmerne af Socialdemokratiet på Bornholm bestemme på den kommende generalforsamling", skriver Tommi Hedeman Falk. Arkivfoto: Berit Hvassum.
| ABONNENT | 11. MAR 2021 • 18:10
Af:
Tommi Hedeman Falk. Kasserer i Østbornholms Socialdemokratiske Partiforening 
| ABONNENT
11. MAR 2021 • 18:10

LÆSERBREV

I disse dage skal vi bornholmske socialdemokratiske medlemmer stemme om hvem, vi ønsker skal være vores bud på Bornholms borgmester de kommende fire år.

Jeg har ikke tænkt mig at pege på én af de to dygtige og kvalificerede kandidater, for jeg synes, det er vigtigere, at medlemmerne danner deres egen mening ved selv at lytte til dem, læse deres visioner og måske tage en snak med dem. Det ved jeg, de begge er klar til.

Jeg synes, de begge har ført en yderst sober og respektfuld valgkamp både internt og eksternt.

Jeg er dog overrasket over de støtter, der advarer mod den ene eller anden kandidat.

Tænk sig at fortælle offentligt, at man ikke skal stemme på en kandidat, der måske ikke vil følge den plan, de socialdemokratiske medlemmer af kommunalbestyrelsen har lagt for de næste fire år!

Det er jo fuldstændig misforstået og nærmest uartigt, at de nuværende medlemmer prøver at bestemme, hvad en borgmesterkandidats mærkesager og visioner skal være!

Næ, det skal medlemmerne af Socialdemokratiet på Bornholm bestemme på den kommende generalforsamling, der forhåbentlig afholdes i maj. Og skulle det vise sig, at Claus Larsen-Jensen er medlemmernes foretrukne spidskandidat, ja, så skal hans visioner naturligvis tegne partilinjen, og så skal forslaget sendes ud til os menige medlemmer til gennemgang, så vi kan komme med ændringsforslag, før generalforsamlingen skal stemme om den endelig plan, vi følger de næste fire år.

At de nuværende tillidsvalgte skal bestemme den kommende partilinje uden at spørge hverken spidskandidat eller generalforsamling, må siges at være en hovedrystende privilegeret og ganske medlemsdemokratifjendtlig forestilling.