Mange unge oplever særligt i puberteten at blive problemgjorte og får etiketter påklistret af at være forkerte, ikke modne og fokuserede nok, fordi de ikke kan efterleve skolens krav i disse år, og rigtigt mange af disse unge mister desværre så også i disse år tilliden, lysten og modet til læring, fordi de bliver udskældt og problemgjorte af fysiologiske årsager, de ikke rigtigt kan gøre for og noget ved, før kroppen og hovedet selv er klar.
Mit indtryk er desværre, at der ofte i samarbejdet mellem skole og hjem grundet denne pegen finger af hinanden-kultur er skabt et brud i tilliden til hinanden, en vi og jer-kultur, hvor der skal findes en 'skyldig' for problematikkerne i stedet for konstruktiv fokus på og fremelskning af løsninger, der tilgodeser vores børn.
Jeg tror ikke personligt, at kønsadskillelse er den rigtige vej frem, men for en kort periode forstår jeg ikke det store ramaskrig.
Men derimod vil jeg råbe højt op om, at jeg mener, der grundlæggende skal fokuseres langt mere på trivsel, rummelighed for forskellige indlæringsbehov og specielt vigtigt, de gode relationer i skolen, særligt mellem lærere og elever, med specielt fokus på dem som har det allersværest i denne periode, og som måske derfor ikke er de mest oplagte at holde af.