Debat: Bornholm skal være et levende samfund med aktive borgere

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 14. NOV 2021 • 10:17
Af:
Else Merete Knoop
medlem kommunalbestyrelsen (V)
kandidat til kommunalvalget
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
14. NOV 2021 • 10:17

Hver gang du giver en krone til de lokale kommer tre kroner igen.


Bornholm er en levende ø med mange aktive lokalsamfund og frivillige ildsjæle.

Frivillig fredag, der holdes hvert år i september, viser, at der er mange foreninger, som varetager mange forskellige aktiviteter samt kæmper for bedre vilkår for deres medlemmer.

Som politiker har jeg mødt mange engagerede og aktive lokalforeningsmedlemmer rundt om på øen.

Hvis vores ø skal være beriget med disse aktive lokalsamfund, er det vigtigt, at kommunen er en god medspiller, og der investeres tid til dialog og planlægning af forskellige tiltag ude i lokalområderne.

Et levende lokalsamfund vokser op nedefra, fordi aktive borgere går sammen om ideer og løsninger.

Derfor er det givtigt, at der er en god kontakt med kommunen så den energi og udfoldelse, der foregår lokalt, kan bruges til udvikling.

Her under valgkampen har adskillige lokale foreninger inviteret til vælgermøder, og interessen for at være med til at skabe aktiviteter og tiltag er meget stor.

Onsdag var der eksempelvis møde i Klemensker hvor Klyngen-sammenslutningen af de fire midtbyer, Klemensker, Rø, Aarsballe og Nyker, havde inviteret til drøftelse af muligheder midt på øen.

Hvorfor er det kystbyerne det tilgodeses? blev der spurgt.

Kommunalbestyrelse skal give rammer og muligheder for alle lokalsamfund.

Hvis Bornholm skal være det levende samfund, vi ønsker, med forskellige spændende muligheder med hvert sit islæt, så er det vigtigt, at lokalforeningerne får lov at virke i samarbejde med kommunen.

Hver gang du giver en krone til de lokale kommer tre kroner igen. En investering i lokalforeningernes arbejder giver afkast på anden vis. Altså, det er en fordel både økonomisk og udviklingsmæssigt at give mere frihed til de lokale foreninger.

Lad foreninger komme med forslag og lad dem i højere grad selv beslutte, hvad kommunens tilskud skal bruges til. En støtte til de frivillige med kurser og tilskud til aktiviteter, er netop blevet besluttet med det nye budget, og det kommer godt igen.

Bornholmerne vil gerne deltage i deres lokalsamfund, som på den måde bliver levende og rig på social samvær som i sidste ende vil gavne velfærden på øen.

Sidst har Hasles ildsjæl Kai Erik Mortensen foreslået, om ikke lokalområder kunne være med til at lave klubtilbud til de børn og unge, som mangler et sted at være efter skoletid. En fremragende idé som vil gavne øens børn og unge, hvis et lokale eller to kan huse en klub ude lokalt eventuelt med frivillige voksne.

Jeg tror på, at en rig udvikling i samarbejde ude i lokalsamfundene vil skabe mere liv og trivsel.

Det vil gavne udviklingen alle steder på øen.

Det glædede mig forleden at møde nogle københavnske turister, som roste Bornholm for at være et levende samfund. Da jeg spurgte ind til, hvad de mente, lød svaret: Man kan komme rundt med busser, og ude omkring møder vi åbne samfund med indkøbsmuligheder og selvfølgelig en fantastisk natur og flinke bornholmere.

Det glædede mig umådeligt at høre disse positive ord og så endda en kold blæsende novemberdag.

Turismen har sandelig fået en bredere skuldersæson med mange glade gæster til følge, takket være de levende spændende lokalsamfund.

Lad os gøre det endnu bedre derude i lokalområderne i de næste fire år.