De første 100 dage er gået – nu er det tid til at tage lederskab

SYNSPUNKT | ABONNENT | 17. MAJ 2022 • 07:30
Af:
Ulla Bechsgaard
Snellemark 23
Rønne
SYNSPUNKT | ABONNENT
17. MAJ 2022 • 07:30

Tiden er for længst forpasset til ideudvikling om Rønnes udvikling. Nu skal politikerne se og få taget nogle beslutninger.


For nylig deltog jeg i et borgermøde indbudt af BRK i Rasch Pakhus i Rønne. Emnet var udviklingen af Rønne. Mødet var kulminationen på flere års udviklingsforløb, hvor vores hovedby Rønne har været i centrum.

Fokus på Rønne blev skudt i gang af Winni Grosbøll for en del år siden. Efter en række forbedringer rundt i de mindre byer på øen udtalte hun: Nu er det Rønnes tur.

Borgere og foreninger har været aktivt deltagende i et stort udredningsarbejde: Handelsstandsforeningen, Rønne Byforening, som jeg selv er aktiv i, blandt andre. Rådgivningsteamet Urland har udført er godt stykke arbejde; det samme har en række medarbejdere fra BRK.

Derfor var det vemodigt – trist, trist, trist – på borgermødet at blive mødt af en borgmester og af de to forpersoner for henholdsvis planudvalget og erhvervsudvalget, som efterlyste nye ideer fra de fremmødte.

De ville gerne lytte til vores ideer, men tiden til at indsamle nye ideer i Rønne byudviklings-projektet er forpasset – for længst.

Borgerne i Rønne forventer ikke længere politikere, der efterspørger nye ideer. Vi forventer handlekraftige politikere, som tør tage et ansvar, som træder i karakter og tager beslutninger.

Vi vil møde politikere, som har sat sig ind i de mange udviklingsforslag, der allerede er beskrevet. Kældrene hos kommunen bugner af måske mere end 50 forslag, som gennem årene er kommet frem til Rønnes forskønnelse og udvikling; men som ikke er gennemført. At indsamle ideer er åbenbart sjovere og nemmere end at tage beslutninger.

På mødet i Rasch Pakhus tillod jeg og andre også at beklage os over forfaldet rundt omkring i Rønne. Oprydning og reparation blandt andet af skæve skraldespande, de gule fliser og nedkørte chaussesten er noget, der løbende bare skal gøres.

Prøvetiden, de første 100 dage, for den nye kommunalbestyrelse er gået. Jeg appellerer til politikerne om, at de viser mod og tager lederskab.