Dagens gæsteleder: Tonen i debatten er blevet grim

Dagens gæsteleder: Tonen i debatten er blevet grim
LEDER | ABONNENT | 28. JUL 2022 • 05:30
Af:
Linda Kofoed Persson
LEDER | ABONNENT
28. JUL 2022 • 05:30

Tidende har overladt lederspalten til kommunalbestyrelsens medlemmer henover sommeren. Dagens leder er skrevet af Linda Kofoed Persson fra Dansk Folkeparti.

Når man får lov til at skrive en leder i en avis, skal man tænke sig godt om, for hvad er et godt budskab at komme ud med. 

Som formand for erhvervs-, bolig- og beskæftigelsesudvalget ville det være nærliggende at skrive om eget område, men det er stort, og man skal passe på med ikke at nævne nogle og glemme andre.

Som de fleste ved, banker mit hjerte ekstraordinært hårdt for samfundets skæve eksistenser. Manglen på et herberg på Bornholm er en realitet, og et krisecenter for mænd står også højt på min ønskeseddel.

Skønne stjernebørn, både med og uden diagnoser, der ikke passer ind i vores samfunds meget firkantede kasser, manglen på passende tilbud til at hjælpe vores børn og unge godt på vej til et voksenliv og arbejdsliv, er også noget, jeg gerne vil sætte meget mere fokus på.

Alligevel er der noget, jeg faktisk hellere vil skrive om: Tonen i debatten.

Specielt på Facebook er tonen de senere år blevet næsten uudholdelig. Jeg er personligt næsten helt stoppet med at deltage i debatten i diverse grupper og på mediernes sider, simpelthen fordi tonen er blevet så grim. Det er fint at være uenige politisk, at være uenig i en beslutning, der er truffet af et flertal, men når folk bliver personlige, så står jeg af, og det sker nærmest i hver eneste længere debattråd.

Når folk løber tør for egne argumenter, så bliver det begreber som "hun/han har tabt hjernen", "de snotdumme politikere", "hjernedøde politikere", og meget mere i den stil – ord, man aldrig vil sige direkte til folk, når man står over for dem. Hvorfor er det, vi har fået så usund en debatkultur?

Jeg ved, at mange ikke tør at poste en kommentar, simpelthen fordi de er nervøse for at blive haglet ned for deres holdning. Derfor bliver mange debatter heller ikke så givende og inspirerende, som de kunne være, hvis flere deltog med forskellige synspunkter. Det kunne også være, at man i debatten fandt nye svar på svære spørgsmål. Det kunne faktisk være dér, at vi politikere fik den inspiration og de argumenter, der er brug for, for en politiker er jo bare et ganske almindeligt menneske, der skal vide lidt om det meste og have en mening om alt, men hvis for mange ikke ønsker at deltage på grund af den hårde tone, så mangler der vigtige elementer i debatten, og den bliver ikke brugbar og ikke konstruktiv.

Jeg ved godt, at dette skriv ikke ændrer noget som helst, for der sidder et par håndfulde "debattører", for hvem det er blevet hele deres hverdag at komme med grimme kommentarer til ethvert opslag. Jeg ved faktisk ikke, om jeg skal have ondt af disse mennesker? For det må være trist at bruge så mange timer af sit liv på at være sur og utilfreds med alt og alle. Vi har så mange fantastisk gode og sunde fællesskaber på Bornholm, hvor der spredes glæde og liv, måske man skulle invitere de mest sure ud i disse fællesskaber, så de kunne få noget indhold i deres dagligdag. Og der er stor mangel på frivillige ildsjæle.

Vil til sidst ønske alle en fortsat god sommer med ønsket om en god og sober debat, også når vi lige om lidt skal i gang med en vanvittigt svær budgetlægning for 2023.