Anita Bay: Er monsterstore skibe virkelig vejen frem for Bornholm?

Anita Bay: Er monsterstore skibe virkelig vejen frem for Bornholm?
Rønne Havns begejstring for det 333 meter lange krydstogtskibs ankomst var stor, men hvordan er det nu lige, at monsterstore krydstogtskibe og deres lige så store CO2-udslip hænger sammen med, at Bornholm vil være en energiø? påpeger Anita Bay. Foto: Jesper Dollerup Merved
KOMMENTAR | MEDLEM
7. MAJ 2022 • 13:30
Af:
Anita Bay

Påsken har altid været den første testkørsel på den kommende turistsæson på Bornholm. Således også i år, hvor turisterhvervet åbner en sæson efter to corona-år, men hvor der samtidig er krig i Europa og udsigt til en verdensøkonomisk krise og usikre tider. Påsken var knap ovre, før Martin Thorborg, der ejer Hotel Klippen og Therns Hotel i Gudhjem, indviede Bornholms Tidendes læsere i sin private rundspørge blandt “adskillige handlende” i Gudhjem, som afslørede, at trods alt udsolgt på færgerne og fuld belægning på hotellerne havde påsken været “katastrofal dårlig” for mange.

Ekkodalshuset svarede igen: det var ikke et billede, de kunne genkende. De havde haft en strålende påske. Hvis jeg skal lægge min egen personlige oplevelse af påsken på Bornholm til de to herrers, vil jeg fremhæve, at vejret de fleste dage ikke just indbød til at slentre rundt i Gudhjems gader og spise en is, drikke en kop kaffe eller købe tyndt sommertøj. Men måske snarere til at spise en varm tartelet i Ekkodalen. Hvis Thorborgs rundspørge havde rakt udover Gudhjem og f.eks. til “Værftet” i Nexø, tror jeg, man ville kunne fortælle, at man der har haft en rekord-påske. Jeg var der indtil flere gange i påskedagene med en to-årig, og det føltes uden at overdrive, som om samtlige påskegæster med børn havde søgt tilflugt netop dér, mens vinden ruskede udenfor og temperaturen viste fire grader.

Vil du have nyheder uden begrænsning?
- Få fuld adgang til Tidende.dk

Første måned 0 kr.
Herefter 99 kr./md.

Se andre abonnementer her
Opret konto

Indbetaler - jeg som giver et abonnement væk er: