Vej skal være bredere og rundkørsel bliver flyttet

Vej skal være bredere og rundkørsel bliver flyttet
En bredere Bådehavnsvej er en del af rådgivernes planer for de trafikale ændringer ved Nørrekås/Rønne Havn. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 12. MAJ 2021 • 06:53
Holger Larsen
Journalist
| ABONNENT
12. MAJ 2021 • 06:53

BYUDVIKLING

En bredere vej, flytning af en rundkørsel og rundere kurver. Det er nogle af de trafikale løsninger, der skal til, hvis en omlægning af Nordre Kystvej i Rønne om nogle år fører til, at vejen skal lukkes af som en del af Strategisk Udviklingsplan for Rønne. Det fremgår af et foreløbigt forslag fra rådgivergruppen.

Nørrekås er udpeget som et af de områder, der er vigtigt at opgradere. Ambitionen er at gøre området mere attraktivt og skabe bedre forbindelse mellem by og havn. Man vil – ud over en række rekreative tiltag på Nørrekås – skabe et velkomstområde mellem Destination Bornholm og Rønne H og etablere ét stort parkeringsareal. Derfor er det planen at lukke den sydligste del af Nordre Kystvej af (hen forbi Snellemark Centret) og lede trafikken ad Remisevej og Bådehavnsvej.


Rådgivergruppens foreløbige forslag til vejomlægning af Nordre Kystvej.

Større rundkørsel

Det vigtige spørgsmål, som rådgiverne selvfølgelig også har fået fra blandt andet havn og virksomheder, er: Kan det lade sig gøre at lukke en af adgangsvejene til og fra havneområdet – og så alligevel få trafikken til at glide?

Ann-Marie Boelt fra virksomheden Urland er trafikplanlægger og projektleder. Hun oplyser, at der er udarbejdet en konsekvensanalyse for en lukning af Nordre Kystvej:

– Der vil selvfølgelig være tidspunkter, hvor der kommer rigtig mange biler fra færgen. Men overordnet set viser analyserne, at det ikke er noget problem at få bilerne igennem, så længe man bibeholder en rundkørsel.

Ann-Marie Boelt forklarer, at planen er at flytte rundkørslen fra den nuværende placering i krydset Vesthavnsvej/Bådehavnsvej/Finlandsvej til den anden ende af Bådehavnsvej – altså krydset Remisevej/Bådehavnsvej/Tysklandsvej.

– En af grundene til, at vi arbejder med at flytte rundkørslen er, at der kan ske en vis tilbagestuvning, der vil påvirke opholdskvaliteten på velkomstpladsen, og ved at gøre midterøen i rundkørslen større, vil det blive nemmere for den tunge transport at komme igennem i forhold til i dag, siger Ann-Marie Boelt.

Denne rundkørsel – i krydset Vesthavnsvej/Bådehavnsvej/Finlandsvej – skal ifølge den foreløbige plan for trafikomlægningerne flyttes til den nordlige ende af Bådehavnsvej og dermed længere væk fra færgeterminalen. Foto: Jacob Jepsen

Mere plads

BHS Logistics, den store transportvirksomhed med beliggenhed på Vesthavnsvej/Bådehavnsvej, er en af de virksomheder, som rådgiverne har talt med:

– Vi fik belyst, hvad der gør deres trafikafvikling besværlig, og det der er besværligt for dem, er sikkert også generende for andre. BHS pegede på, at når de skal ind og ud fra deres matrikel, er de nødt til at tage begge vejbaner på Bådehavnsvej i brug. De kunne derfor se nogle udfordringer, hvis Nordre Kystvej bliver lukket, og turisttrafikken skal ledes ad Bådehavnsvej. Vi har derfor tænkt at anlægge Bådehavnsvej lidt bredere med et overkørbart midterareal, som de tunge transporter kan bruge for at manøvrere rundt uden at genere modkørende trafik, forklarer Ann-Marie Boelt.

En kompleks opgave

– Der er flere forskellige hensyn at tage, hvilket gør opgaven med området kompleks, siger rådgiveren.

– Både bløde trafikanter og tungt erhverv skal have plads, og de skal være der sammen og ikke hver for sig. Noget, af det vi arbejder med, er, hvordan man kan mindske støjgener. Når man er dernede, oplever man, at der kan være meget støj fra opbremsninger, når den tunge trafik skal svinge både fra Nordre Kystvej til Remisevej og fra Remisevej til Bådehavnsvej. Vi har derfor arbejdet med at rette kurverne ud, så man ikke behøver at bremse så meget op, siger Ann-Marie Boelt om et andet af de planlagte tiltag.


I dette kryds – Remisevej/Bådehavnsvej/Tysklandsvej – vil rådgiverne foreslå, at der et etableres en ny og større rundkørsel end den, der i dag ligger i den anden ende af Bådehavnsvej. Foto: Jacob Jepsen