Transportministeren tror på en løsning – måske allerede i dag

Transportministeren tror på en løsning – måske allerede i dag
Foto: Allan Rieck
| ABONNENT | 23. DEC 2020 • 11:39
Af:
torben-oestergaard-moeller
| ABONNENT
23. DEC 2020 • 11:39
GRÆNSELUKNING

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har hektiske dage for tiden, hvor han blandt andet skal håndtere den svenske nedlukning af grænsen til Danmark og den afledte påvirkning af transport til og fra Bornholm via Bornholmslinjens Rønne-Ystad-rute.

Det fortæller han Bornholms Tidende via telefon fra Sønderjylland, hvor han opholder sig her onsdag formiddag.

– Både jeg selv, Udenrigsministeriet og diplomatiet – blandt andre vores ambassadør i Stockholm – er i dialog med svenskerne på alle niveauer, siger han.

– Og jeg har forhåbninger om, at den dialog kan føre til, at man træffer beslutning i den svenske regering i løbet af i dag om en trafikkorridor til bornholmerne – uden at være sikker på det, men jeg har fromme forhåbninger om det. Og så er det ikke nødvendigvis sikkert, at den også kan træde i kraft i dag, men forhåbentlig kan vi få en afklaring.

– Jeg har et godt forhold til den svenske transportminister og var uformelt i kontakt med ham i forgårs og sendte så et officielt brev i går morges til svenskerne med opfordring om at genoverveje nedlukningen, og jeg har også efterfølgende været i yderligere dialog med den svenske transportminister. Jeg er behersket optimist, og der er en forståelse for, at der er forskel på den svenske bekymring om danske gæster og så bornholmer, der er i transit. Altså, på den ene side den legitime bekymring for, at der kan være personer fra hovedstadsområdet, som tager til Sydsverige, handler i stormagasiner, går på café og så videre, og derfor potentielt kan sprede noget smitte, som muligvis kan have en variant, som er anderledes end den, man er vant til i Sverige – og på den anden side bornholmere, der har behov for at kunne benytte en transitmulighed, som vi også kender det fra foråret, gennem Sverige.

– Den forståelse er der nu i Stockholm, og det er et godt første skridt at indse, at der er noget, der er en særlig udfordring, og derfor er jeg altså optimist i forhold til, at der kan komme nogle justeringer i forhold til transit. Det betyder ikke, at vi ikke skal opretholde den plan B, vi har nu, i forhold til Køge og også, at der er langt flere flyafgange end normalt. Den sikring er god, uanset hvad svenskerne måtte beslutte. Som det gamle ordsprog siger: "Man skal ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt", men jeg oplever en meget konstruktiv dialog. Min appel skal også være, at vi opretholder en god tone over for Sverige, for budskabet fra den danske regering og fra Bornholm er hørt i Stockholm, og vi skal nok holde lidt igen med at være alt for voldsomme i forhold til svenskerne. De har truffet en beslutning med meget kort varsel, og jeg har en forhåbning om, at de vil udvise velvilje i forhold til den bornholmske problematik.

– Det her handler ikke – som borgmester Winni Grosbøll har sagt det meget tydeligt –  bare om juletrafikken, men i lige så høj grad om, at det er en længere periode, svenskerne har lagt op til, restriktionerne skal vare,. Så ud over tiden mellem jul og nytår handler det også om at kunne pendle i arbejdsmæssig relation, om sygetransporter og så videre efter nytår, siger Benny Engelbrecht.

 


 

Fremtiden må vente – først den aktuelle udfordring


 

Hvilke tanker gør I jer i regeringen om at sikre bornholmerne en forbindelse til det øvrige land, som ikke er afhængig af velvilje fra andre landes regeringer?

– Jeg forstår til fulde, at man kan stille sig det spørgsmål nu, men jeg synes også, at det rigtige er, at vi løser de udfordringer vi står med her og nu og holder fokus på det. Med andre ord: Dels sørger for, der er maksimal kapacitet på Køge-linjen, dels at der er fly – og tak til DAT og SAS for at stille ekstra fly til rådighed. I den nuværende situation er det et spørgsmål om at løse de aktuelle problemer, og så må kigge på det længere perspektiv, når vi kommer ud på den anden side.

Men er det noget, du har i dine tanker, at der skal der kigges på, for der kan jo måske opstå lignende situationer?

– Ja, men jeg tror, det rigtigste er at holde fokus på bolden, og det som er den akutte situation, og så kunne det jo godt være, at den svenske regering kan finde en løsning, og at den kan danne præcedens, så man ikke behøver fuldstændig at omkalfatre de løsninger, som under normale omstændigheder fungerer.

Du mener, at en løsning kan være at lave en langtidsaftale med den svenske regering, hvor I er enige om, at en trafikkorridor ikke skal lukkes ned?

–  Det kunne jo godt være, at man kunne få en gensidig forståelse af, at der er en sikring, selv i en situation, hvor man lukker grænser, at der skal være en transitkorridor. Vi var jo også i situationen i foråret, hvor det lykkedes. Mit modus operandum er, at vi får en løsning, som på den ene eller anden måde kan sikre bornholmerne en god og sikker korridor.

Hvis jeg begynder at drømme om eksempelvis natfærge direkte til det, man kalder Bornholms landsdelscentrum, København, så kan jeg godt høre, at det får jeg dig ikke til at tale om?

– Nu er det jo sådan, at jeg selv bor i Sønderjylland, og når man kigger herfra og i retning mod København, er Køge også en del af hovedstadsområdet, men det skal nu ikke skille os ad, haha. Og jeg forstår godt, at der er folk, som kaster gamle spørgsmål ind i en aktuel strid, og jeg synes, at det er man velkommen til, hvis man hedder Søren Pind eller Lars Løkke Rasmussen og synes, at man skal være mandagstræner. Men aktuelt handler det altså om, at bornholmere skal sikres fri adgang til og fra Bornholm her og nu, og så synes jeg, at man skal tage alle mulige andre diskussioner på et senere tidspunkt, siger transportministeren.
 

Transportministeren har ikke lukket Rønne-Ystad

– Forventningen er, at man vil sejle Rønne-Ystad igen, men umiddelbart ikke med samme rotation, siger transportminister Benny Engelbrecht.

– Man vil flytte noget af godset fra Køge-Rønne til Ystad-Rønne. For det paradoksale er jo, at svenskerne tillader uhindret godskørsel gennem Sverige, og så kunne personer i den situation som den borger, du omtaler, have mulighed for at tage den vej.

Hvem er det, der har besluttet at lukke ruten Rønne-Ystad ned, er det Transportministeriet?

– Nej, det er ikke Transportministeriet. Men du må spørge Molslinjen om, hvornår der er sejlads igen.

Bornholmslinjen får jo den berømte million kroner om dagen for at sejle, og der står vel i kontrakten, at de skal sejle mellem Rønne og Ystad, kan de bare beslutte at stoppe?

– Jeg er ikke i stand til at svare på, om de kan begynde at sejle i dag, men det er ikke Transportministeriet, der har bedt dem om at lade være med at sejle, det vil jeg gerne understrege.