Transport af både patienter og personale er besværliggjort: Hospitalet løser udfordringer

Transport af både patienter og personale er besværliggjort: Hospitalet løser udfordringer
Annemarie Hellebek. Foto: Jacob Jepsen
| 22. DEC 2020 • 16:50
Af:
holger-larsen

22. DEC 2020 • 16:50
– Det giver udfordringer både i forhold til transport af patienter og i forhold til transport af vores personale. Vi får også en hel del gods herover, alt muligt udstyr, men det forventer vi bare fortsætter.

Det siger hospitalsdirektør Annemarie Hellebek, Bornholms Hospital, om de udfordringer, hospitalet har i forbindelse med det svenske indrejseforbud og nedlukningen af Rønne-Ystad-ruten.

Hvordan tackler I de udfordringer?

– I forhold til de patienter, der selv skal rejse over til kontrol eller behandling med bus eller egen bil, prøver vi at booke om til fly. Dem, der kører i egen bil, har vi normalt ikke kontakt med, men man er velkommen til at kontakte os, og så vil vi prøve at hjælpe dem med flybilletter. I forhold til liggende patienter, som skulle have været med liggende transport, bliver det en individuel vurdering, om transporten kan lade sig gøre med fly, eller om det skal være med ambulance, og om patienten kan klare den længere rejse over Køge, siger Annemarie Hellebek.

– Hvis man må svare nej til, at patienten kan klare en af de to transportmuligheder, må patienten blive på det hospital, hvor man er, indtil man er frisk nok til at klare rejsen med de tilbud, der i dag, tilføjer hun.

Hospitalsdirektøren oplyser, at der normalt er transport til/fra Bornholm af cirka fem liggende patienter om ugen, og det er typisk transporter tilbage fra Rigshospitalet eller andre hospitaler.

Teleambulatorier en mulighed

Kan man garantere, at alle patienter med aftale på Rigshospitalet eller andre steder kan komme af sted?

– Man skal passe med garantier. Men hvis folk kontakter os, vil vi gøre alt, hvad vi kan for at skaffe flybilletter, og det virker som om, at der er god plads på flyene nu. Vi vil også gerne hjælpe folk, der synes, at det er for hårdt at rejse over med fly. Vi har på hospitalet to fine, nyåbnede teleambulatorier, hvorfra man kan få direkte kontakt med egen læge via video- eller telefonkonsultation, siger Annemarie Hellebek.

Hospitalets personaleudfordringer skyldes, at man har meget personale, som bor i københavnsområdet, på Sjælland og også i Sverige.

– Dem skal vi ombooke fly til, så det kommer til at passe med deres vagter. En hel del kommer i bil, fordi de typisk bor i sommerhus, og så kan de hurtigt komme ind på hospitalet, når de tilkaldes. Dem må vi få over med fly, og få dem indkvarteret tættere på hospitalet, så de kan passe vagten.

– Vi har tirsdag morgen haft dialog med afdelingerne, og på de afdelinger, hvor man har størst udfordringer, har lægerne selv løst det ved at hjælpe hinanden med at få lavet om på vagtplanerne. Vi er taknemmelige for, at vi har et loyalt hold af læger, der kommer her og hjælper med at få det her til at lykkes, siger Annemarie Hellebek.

En hel måned

Hvad nu, hvis denne situation kommer til at vare en måned?

– Det vil jeg være ked af. Jo længere tid, det her kommer til at vare, des større veksler skal vi trække på vores personale, og jo større er risikoen for, at patienterne ikke kommer over til behandling, fordi de måske ikke magter det. Så får de ikke den behandling, som de skulle have, og det er ikke godt, slutter Annemarie Hellebek.