To minus en-vej bliver ensrettet om sommeren

To minus en-vej bliver ensrettet om sommeren
Brøddegade mellem Helligdomsvej og Åbogade skal forsøgsvis indrettes som såkaldt to minus en-vej. Det ændrer ikke ved, at den bliver ensrettet i turistsæsonen. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 9. MAJ 2021 • 11:34
Henrik Nielsen
Journalist
| ABONNENT
9. MAJ 2021 • 11:34

TRAFIK

Bølshavn har en. Listed har en. Gudhjem får en. En ny strategi for parkering i byen medfører, at regionskommunen forsøgsvis indretter den øverste del af Brøddegade som såkaldt to minus en-vej, hvor der kun ét spor for bilister, selvom der er trafik i begge retninger.

Strategien blev vedtaget på natur- og miljøudvalgets møde tirsdag. Dermed kom der svar på, hvordan kommunen vil prøve at tackle de trafikale og ikke mindst parkeringsmæssige problemer, der er i Gudhjem om sommeren. Samtidig meldte der sig et nyt spørgsmål hos nogle af byens borgere. Hvad så med ensretningen af Brøddegade i turistsæsonen?

Det spørgsmål har Bornholms Tidende stillet videre til Palle Kreutzberg Tourell, som er leder af veje, havne og beredskab i regionskommunen. Svaret er, at to minus en-vejen vil gælde hele året, og at den vil være ensrettet i højsæsonen.


I Listed og Bølshavn er der allerede to minus en-veje, og den i Gudhjem kommer til at fungere efter samme princip i den del af året, hvor den ikke bliver ensrettet. Arkivfoto: Berit Hvassum

Palle Kreutzberg Tourell forklarer, at i ensretningsperioden fra 15. maj til udgangen af uge 42 skal bilerne køre på vejbanen i midten, mens siderne er forbeholdt fodgængere. Resten af året fungerer vejen, ligesom dem i Listed og Bølshavn. Som udgangspunkt kører bilister på midten, og hvis de møder modkørende trafik, trækker begge ud til højre og passerer hinanden.

Efter sæsonen i 2022 vil forsøgsordningen blive evalueret af kommunen, politiet og den såkaldte trafikgruppe i Gudhjem, hvor der både er repræsentanter fra den lokale erhvervsforening og by- og museumsforeningen.

– Den her sæson er nok stadig lidt usædvanlig, så vi har lige brug for to sæsoner til at se, om det fungerer eller ej, siger Palle Kreutzberg Tourell.

Tiltaget indebærer også, at der skal indføres en 30 kilometer i timen-zone i den nedre del af Gudhjem. Samtidig reduceres antallet af parkeringspladser langs Brøddegade.

 


Om to minus en-veje

På en to minus en-vej

• er der kun ét spor for bilisterne, selvom der er trafik i begge retninger.

• er der lavet ekstra plads til fodgængere og cyklister, så det er mere trygt for de bløde trafikanter.

• kører bilister på midten af vejen og trækker kun ud på kantbanen, hvis der er modkørende bilister.

• bør man som bilist sænke farten og være opmærksom på, om der er bløde trafikanter, så man først passerer en modkørende bilist, når der er plads til det.

• kører man som cyklist på kantbanen, som man ville køre på enhver anden vej, og man skal være opmærksom på, at man skal dele området med andre trafikanter.

• skal cyklister sætte farten ned, hvis de skal passere en fodgænger, der går på kantbanen.

Kilde: Vejdirektoratet