TV2 Nyhederne bragte forleden en historie, der tydeligt viste, at Facebook ikke varetager på det ansvar, som man i resten af samfundet ville forvente af en virksomhed. Et stigende antal danske brugere af Instagram har fået hacket deres profiler, fortalte TV2. Hackerne ændrer koden og afpresser brugerne, som typisk er influenter eller små forretningsdrivende, der bruger Instagram til markedsføring. De hackede butiksejere kontakter det sociale medie for at løse problemet, så de kan få deres profil tilbage, men når de ringer til Facebook i Danmark, bliver de henvist til et ”online help center”. Og her løb butiksejerne ind i en blindgyde. Hvad sagde Facebook, der ejer Instagram, til kritikken?
”Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores muligheder for at give hurtig hjælp, men med flere end tre milliarder brugere på tværs af alle vores tjenester, er det nødvendigt, at de løsninger, vi tilbyder, kan håndtere et meget stort antal henvendelser,” forklarede landechefen for Facebook i Danmark, Pia Tandrup.
Og det er da rigtigt, at hvis Facebook skulle stilles til ansvar for, hvad der foregår på platformen, ville det kræve, at der blev ansat langt, langt flere personer til at varetage opgaven. Det ville true Facebooks forretningsmodel, måske endda umuliggøre den. Men måske ville det være det bedste for alle? I dag bruges Facebook til mobning, deling af hævnporno, salg af stoffer, krænkelser af ophavsretten, og så videre. Er det for meget at forlange, at Facebook pålægges ansvaret forhindre dette og blive en virksomhed, som faktisk er mulig for almindelige mennesker at komme i kontakt med – menneske til menneske.
Siden 2016 har Facebook som svar på den tiltagende kritik ansat mere end 15.000 personer på verdensplan til at moderere indholdet på platformene, men med milliarder af brugere er det langtfra nok.