Smukke Ekkodalen og fantastiske udsigtspunkter

Ekkodalen er en stor seværdighed med stejle klipper med en krans af smukke skove i mange toner.
NATUR | HØJLYNGSSTIEN | ABONNENT | 4. SEP 2021 • 12:00
Af:
Tekst/foto: Søren P. Sillehoved
NATUR | HØJLYNGSSTIEN | ABONNENT
4. SEP 2021 • 12:00

Højlyngsstien er en nyetableret vandrerute på 67 km gennem Bornholms gamle lyngområder på tværs over øen. Ruten begynder ved Sandvig strand og fortsætter over Hammerknuden mod Hammershus og videre gennem Slotslyngen, Ravnedalen, Rutsker Højlyng, Rø Plantage, Almindingen, Ølene til Paradisbakkerne. Den lange rute er alle steder markeret med små gule skilte med teksten: Højlyngsstien. En pil viser vejen. Mere rutinerede tager turen i et stræk, den tager tre-fire dage, hvor man sover undervejs i egne telte eller sheltere og spiser sin medbragte mad. Stien er siden efteråret 2020 blev meget populær, især for yngre mennesker, men den lange tur kan sagtens gennemføres af mindre rutinerede i små etaper. Sammen med nogle venner kører man i to biler, den ene køres til dagens endemål og parkeres, den anden bil køres ud til turens udgangspunkt.

Etape 6 i Almindingen: Fra Udkæret til Baste Mose

Etapen fører over Ekkodalens høje klipper med flotte udsigter og videre nedad til den nye gangbro gennem sprækkedalen mod Hareløkkerne til den ender ved Bastemose. Der er en parkeringsplads ved mosen, der findes i den nordlige del af Almindingen tæt ved landevejen til Østermarie. Den samlede strækning er på seks kilometer.

Inden turens begyndelse må man ikke snyde sig for et besøg i fugletårnet. Det nye vådområde er en af øens bedste fuglelokaliteter med blandt andet store flokke af gæs og ænder. Nogle gange kan der ses 30 rastende traner.

Derfra vander man ud til Springbakkevejen, går til venstre og efter det tidligere skovløberhus er der en mindre parkeringsplads med skiltet Højlyngstien og en pil mod venstre. Ruten fører gennem en blandet løvskov, og det går opad, men kort efter viser pilen mod højre og nedad til Vallensgårds Mose, og langs den går ruten. Jeg kan dog anbefale en smukkere rute.

Fra Lo Klippen er der en smuk udsigt over Vallensgårds Mose.

Man følger skovvejen op ad bakken, hvor den deler sig i to veje, hvor man skal mod højre. Snart ses et skilt mod Ekkodalen til højre og her kommer man frem til nogle af Bornholms smukkeste udsigter. Det første udsigtspunkt kaldes Lo Klippe med en flot udsigt over Vallensgårds Mose; senere kommer Dronningestenen. Fra den store klippe er der smukke udsigter over Almindingens trætoppe, åbne marker, små skove og gårde. Til gengæld er dronningenavnet noget af en gåde, måske skyldes det en royal skovarbejder.

Ekkodalens moser

For nogle år siden forærede staten Naturstyrelsen på Bornholm 21 millioner til opkøb af den private del af Ekkodalen samt Vallensgårds Mose med omgivende marker. For at styrke biodiversiteten for en mere mangfoldig natur skulle de gamle dræn fjernes, og Bornholms største vådområde skulle genskabes til glæde for fuglelivet og planterne. Vallensgårds Mose er landets eneste voksested for sumpvioler. Da vandstanden på den måde ville blive hævet, etablerede man over de vådeste steder af Ekkodalen en lang slyngende gangbro. Yderligere blev Læså ført tilbage til sit oprindelige løb til glæde for efterårets havørreder.

Fra udsigtspunktet følger man klippestien videre, indtil et skilt viser til højre nedad mod Jægergrotten. Man følger stien ned til trappen og videre langs klippernes forkastninger, der næsten ligner store grotter. Stedet kaldes Jægergrotten, og de høje klipper danner om efteråret og vinterhalvåret øens største vandfald. Trappen ender nede i dalen ved den nye gangbro.

På den modsatte side af dalen ses skiltet Højlyngsstien, man følger pilen til venstre. Det lille stenhus blev bygget for mange år siden af munkesten fra Hammershus og anvendt som jagtstue af ejeren af Vallensgård. I dag kan huset bruges af alle, det er et tilladt grillsted.

Man følger fortsat gangbroen. På den modsatte side af den brede sprækkedal ses de op mod 50 meter høje klipper. Ekkodalen er øens største sprækkedal med en længde på 10 kilometer. Den har dog forskellige navne, og afslutningen øst for Gudhjem hedder Kelseådalen. Bemærk de glatte klipper med vandrette skurestriber, der skyldes is og sten under den seneste istid for 25.000 år siden.

Her kan der råbes. Et skilt viser, hvorfra man kan høre om ”Møller stadig drikker øller”.

Mod Ørsteds Kilde og det berømte ekko

Snart ophører gangbroen, men stien fortsætter og bliver til to ved en mindre bakke. Stien mod højre fører op til restaurationen Cafe Genlyd med offentlige toiletter, mens Højlyngsstien fortsætter nedad til venstre. Ved Ørsteds stensatte kilde ses en pæl med teksten Ekko, hvor der kan råbes om ”Møller stadig drikker øller”. Kilden er opkaldt efter fysikeren og geologen H. C. Ørsted, der opdagede elektromagnetismen, og som geolog besøgte øen i 1818. Her besøgte han skovrider Hans Rømer, som et højlig minde om den berømte gæst navngav Rømer kilden efter Ørsted.

Derfra følger man pilen og fortsætter ad stien på højre side af dalen, en ny sti fører til højre op mod den store parkeringsplads, men den ignorer vi og fortsætter ligeud, indtil en pil viser til venstre tværs over dalen og åen med en lille bro. Vender man sig om ses Rømersdal, skovridergården hvor øens skovridere har boet siden 1800.

Den nyetablerede gangbro slynger sig gennem den brede sprækkedal.

Mod Hareløkkerne

Ved trappen der fører op til ruinerne af Gamleborg fra vikingetiden, skal man følge skiltet og pilen til højre. Stien fortsætter langs stengærdet under de høje skrænter til skoven, hvor et nyt skilt viser mod højre, og kort efter er man oppe på landevejen. På den modsatte side ses et nyt skilt samt teksten Hareløkkerne. Området er faktisk en fortsættelsen af Ekkodalen, skovvejen kaldes Grønnevadsvej, dalens enge er bevokset med små buske hvor der sværmer store mængder af flotte dagsommerfugle. Store kejsekåber, ildfugle, kål sommerfugle, sørgekåber, admiraler og gule citronsommerfugle. Det er anden generation, der flyver nu.

Kort efter skal man følge pilen mod venstre, kort efter vil Højlyngstien føre frem til Hareløkkerne med flere sheltere, overdækket bålhytte, toilet og en legeplads for børn. Men før den vil ruten føre til højre, man passerer cykelvejen mod Paradisbakkerne, og efter nogle hundrede meter kommer man til Bastemose og parkeringspladsen med den parkerede bil. Inden hjemturen kan man besøge det handicapvenlige fugletårn med den smukke udsigt over mosen med Almindingen i baggrunden.

Admiraler kaldes de smukke dagsommerfugle.

God tur.

Etape 7 var ved en fejl allerede i avisen lørdag den 28. august. Her kunne man følge ruten fra Bastemose gennem bisonskoven til Ølene.

I næste uge følger etape 8.