Når øens skoler genåbner for 0.-5. klasserne på torsdag bliver det ikke med den hverdag, som elever og personale var vant til før coronakrisen. Det mener skoleleder på Hans Rømer Skolen Pernille Rigstad. Skolens ledere har i påskeferien været i fuld sving med at udtænke handleplaner og arbejdsrutiner på baggrund af kommunens overordnede handleplan.
– Vores fokus vil primært komme til at være på at sikre en tryg og ansvarlig tilbagevenden til skolen for både vores børn og vores personalegruppe. Det er klart, at vi ikke kan operere med den hverdag, vi kender - altså at der er én lærer per klasse, og klasserne skifter lærer i løbet af dagen afhængig af fag. Det kan vi ikke gøre, for det ville betyde at smittekæderne bliver fedtet ind i hinanden, siger Pernille Rigstad.
– Det, vi kommer til at gøre på Hans Rømer Skolen, er, at der vil være én voksen for hver elevgruppe hele dagen. Det er den samme voksne, der har samme gruppe børn, fra de møder ind, til de går hjem. Vi har samme tilgang i vores SFO, så, så få børn, møder så få voksne som muligt, siger hun.
Derudover vil der være fokus på at gøre børn og medarbejdere dus med de skærpede hygiejnekrav og en række andre tiltag. For eksempel bliver det personalet, der samler børnenes madpakker ind og putter dem i køleskabet, så det ikke bliver børnene selv, der går til og fra køleskabet. Forældre kommer til at hente og aflevere deres børn uden for skolen, og der kommer til at være regler om, hvilke indgange børnene skal bruge. Så meget undervisning som muligt skal afvikles udenfor på skolens arealer, hvor der er god plads til at holde afstand mellem elever, men eleverne kommer også til at modtage undervisning uden for skolens grund.
– Vi fordeler skolens områder, sådan så lærerne ved hvilke grupper, der er hvor og hvornår. Og så skal vi bruge nærområderne i Aakirkeby, når vi ikke kan bruge offentlig transport til at komme andre steder hen. Vi har indledt et samarbejde med børnehaverne og friskolen i byen, så vi arbejder sammen om at koordinere, hvordan vi bruger områderne, så vi ikke alle sammen pludselig er i bålhytten nede i byskoven, siger Pernille Rigstad.
Ny hverdag og ny struktur
Torsdag og fredag vil undervisningstiden være fra 8-11. Fra mandag i næste uge vil skoledagen være 8-13. Selve indholdet af undervisningen ligger ikke fast endnu, men skolen vil sikre bedst muligt, at timerne hurtigt vil komme til at køre planmæssigt.
– Det er klart at de første dage vil vi koncentrere os om at få skabt en ny struktur, som er tryg og rigtig i forhold til de hygiejneforskrifter, der ligger. Fra starten af næste uge vil fokus være på at få så hverdagsagtig en skole som muligt, med de forhold der gør sig gældende i forhold til hvilken underviser, børnene kommer til at få, og det, at det skal foregå udendørs, siger Pernille Rigstad.
Hun forklarer, at de på skolen vil forsøge at fordele personalet, alt efter hvem børnene plejer at være sammen med, og hvilke hovedfag lærerne har. Når børnene skal være sammen med den samme voksne hele dagen, kan det eksempelvis være en matematiklærer, der kommer til at stå for danskundervisningen eller omvendt. Det kan lade sig gøre ved at den ene lærer planlægger undervisning, som den anden lærer så afvikler.
For 6.-9. klasserne gælder det samme omstændigheder, som der har hersket den sidste måneds tid. De vil fortsat skulle modtage fjernundervisning, som de er blevet vant til, men nu med lidt færre lærere til rådighed.
– Det kommer til at påvirke deres undervisning en smule. Når vi har bemandet undervisning fra 0.-5. klasse inddelt i grupper, kræver det at vi har flere voksne til rådighed. Når der bliver færre undervisere til at dække 6.-9. klasserne, betyder det, at det ikke bliver deres vanlige matematiklærer, der lægger opgaver ud. Det bliver en af overbygningens andre matematiklærer. Vi har selvfølgelig gjort det sådan, at de lærerer, der er til rådighed på overbygningen, fagligt spænder bredt, så hele fagrækken er repræsenteret, siger skolelederen.
Stor logistisk planlægning
– Det har været en stor logistisk opgave, at få det her til at spille. Hvordan sikrer vi, at der er nok bemanding til, at der kan være de grupper, der skal være? Og hvordan sikrer vi, det er de rigtige lærere til de rigtige grupper, så det fungerer så optimalt som muligt? Det er klart, at vi kommer til at gå på kompromis med nogle ting - det kan vi ikke undgå, men vi gør hvad vi kan for at løfte ansvaret, sådan så det vi leverer, bliver godt nok i forhold til et børne/forældre-perspektiv, men at det også sker med hensyn til personalet, siger Pernille Rigstad.
Arbejdet med at planlægge genåbningen for Hans Rømer Skolen har primært fundet sted mellem skolens tre ledere i påskeferien. De konkrete planer om implementering kommer først til at falde ordentlig på plads tirsdag og onsdag, når personalet er på skolen igen.
– Jeg ser frem til at komme igang, og se hvordan det hele kommer til at fungere. Vi kommer til at skulle justere nogle ting hen ad vejen, men lige nu er vi på forkant med så mange ting som vi kan være, siger Pernille Rigstad.
– Det lyder lidt flot, men jeg håber, at det her er det næste skridt på vej mod en god åbning af Danmark igen.