Det er lørdag i Allinge, og klokken er fem i tolv. Vi har kørt rundt på nordlandet et par timer for at snuse en historie op, men hverken ved Jons Kapel eller i Sandvig skete der noget nævneværdigt. Caféerne og kioskerne på vores vej holder lukket, og en god del af de ganske få mennesker, vi har krydset, er i gang med at sætte deres hjem i stand.
Men ét sted i byen står aktiviteten i skærende kontrast til den ellers søvnige stemning – i byggemarkedet og trælasthandlen på toppen af Pilegade.
Selv om XL Byg Allinge lukker om fem minutter, holder der langt flere biler end på parkeringspladsen ved Hammershus. Syv-otte kunder står i kø uden for byggemarkedet. Den sædvanlige indgang til butikken er spærret, og i stedet venter de ved portåbningen ind til byggemarkedets store hal.
Der må maksimalt være ti personer derinde ad gangen, inklusive personale.
Erik Kristensen er på arbejde. Han kalder de ventende i køen ind i butikken, når der er plads.
– Det er fuldstændig sindssygt. Det er sådan her hver dag fra klokken 10.30 til 12, konstaterer han udmattet, da han går forbi Bornholms Tidendes udsendte.
Vi holder os i baggrunden, mens der fortsætter med at ankomme kunder, selv om klokken har rundet 12.
– Vi har lukket, siger Erik Kristensen til en af de sent ankomne.
Porten til hallen lukker han i klokken 12.07, og først fem minutter senere forlader den sidste kunde butikken.
Kommunalbestyrelsesmedlem Bente Helms, som er en af de sidste, går hen til sin bil uden den maling, hun ville have blandet.
– Så må man komme igen mandag morgen klokken syv. Jeg nåede ikke frem i køen, konstaterer hun.
Hektisk påskeuge
Vi sætter os på nogle paller, og Erik Kristensen kommer hen til os, da roen har lagt sig.
Siden corona-nedlukningens start har XL Byg Allinge – ligesom Bornholms andre forretninger for håndværkere og gør-det-selv-folk – haft travlt, og specielt i dagene omkring påske skabte bornholmernes hus- og haveprojekter travlhed og lange køer. En af dagene havde butikken fået 82 ubesvarede opkald, opdagede personalet, da de endelig fik ro til at kaste et blik på telefonen.
– Du kan gange Netto med ti, når vi har rigtig travlt, siger Erik Kristensen, som er frustreret over, at kunderne ikke er bedre til at vise hensyn til personalet.
– Vi er selvfølgelig glade for, at vi har noget at lave. Jeg synes ikke, det er i orden, at man kommer tre gange på en formiddag, eller at man tager hele familien med, siger Erik Kristensen.
Tidligere på ugen måtte han bede en mor og to børn gå ud af butikken, mens han betjente faderen.
Han ville ønske, at kunderne var mere tålmodige, bedre til at holde afstand og huskede at bruge byggemarkedets håndsprit, som de ansatte må minde kunderne om at sprøjte på.
Det sker for ofte, at de ansatte kommer til at stå for tæt på kunderne, mener Erik Kristensen, og travlheden gør, at det kan være svært at finde tid til at spritte hænderne af.
– Det er ikke super sjovt at gå på arbejde for tiden. Jeg er ret bekymret for, at en af os bliver lagt ned med corona og slæber det med hjem til familien.
Han har selv haft sygdommen inde på livet. Hans mor, der bor på et sjællandsk plejecenter, blev i sidste uge indlagt på Hvidovre Hospital med coronavirus. Tilstanden var alvorlig, og i al hast drog Erik Kristensen til København. Her bed han mærke i et stille gadeliv, der blev praktiseret med en forsigtighed, som han savner, når han er på arbejde i byggemarkedet.
– Heroppe er det, som om der er frit slag, og at man ikke har hørt om corona, siger han og funderer over, om det er, fordi man hører meget lidt om dødsfald og alvorlige sygdomstilfælde på Bornholm, at folk tit tager let på det, når de er ude at handle.
Parkeringspladsen er nu ved at være tømt. Erik Kristensen håber, at opråbet fra en butiksansat vil være en påmindelse om til bornholmerne om at passe bedre på.
– Det bør observeres, hvad der foregår.
HK Handel-formand:
Kun enkelte medlemmer føler sig utrygge
Der var travlt hos HK Handel Hovedstaden, da coronakrisen for alvor ramte Danmark midt i marts, og sundhedsmyndighederne indførte de mange forholdsregler for de danske butikker, som vi alle kender. HK Handel Hovedstaden organiserer arbejdstagere i handelsbranchen i Region Hovedstaden, og ifølge formand Mette Høgh måtte hun og hendes kolleger nærmest uafbrudt svare på henvendelser fra medlemmer blandt de butiksansatte.
Henvendelserne gik på, at medlemmerne var utrygge i forhold til sikkerhed og risiko for coronasmitte, og at kunderne i butikken var dårlige til at vise hensyn og holde afstand. Men i takt med at butikkerne hen over de seneste uger har fået bedre styr på hygiejne og sikkerhed, er henvendelserne aftaget, fortæller Mette Høgh til Bornholms Tidende.
– Der var nærmest tale om telefonstorm til at starte med. Men siden butikkerne fik sat plexiglasplader op ved kassen, er det stilnet meget af, siger hun, og fortsætter:
– Vi har selvfølgelig stadig nogle sporadiske henvendelser om, at man nogle steder oplever, at kunderne ikke opfører sig, som de skal og holder afstand, men det er ikke det generelle billede. I takt med, at butikkerne er blevet bedre til at indføre restriktioner, er antallet af henvendelser dalet.
Mette Høgh fortæller, at HK Handel er klar til at holde butikker og supermarkeders ledelser i ørerne, når det kommer til at sørge for medarbejdernes sundhed.
– Vi er jo interesserede i, at det er sikkert og sundt at gå på arbejde. Lige så vel som det skal være det i sundhedsvæsenet, skal det også være det i butikker, hvor vi har medlemmer, der går på arbejde. Hvis vi hører, at der er butikker, der ikke overholder reglerne, så kan vi godt finde på at anmelde det, siger hun.
Hvad kan man som medarbejder gøre for, at sørge for at kunderne følger forholdsreglerne, hvis man oplever at ledelsen er for dårlig til at håndtere det?
– Det er ikke vores medlemmer, der skal være politibetjente. Vi ved, at der er kunder, der i den grad vil opfatte som et angreb, hvis en ansat henvender sig, og det vil ikke føre noget positivt med sig. Som ledelse bør man henvende sig til kunden, og forklare, hvordan det hænger sammen. Hvis ledelsen ikke selv gør det, må man som medarbejder henvende sig til sin arbejdsmiljørepræsentant og drøfte, hvordan man skal håndtere det. Kun hvis de andre muligheder er udtømte, bør medarbejderen selv gøre opmærksom på anbefalingerne og henvise til skiltning og så videre, siger Mette Høgh.
Når hun selv er ude i butikker, oplever hun selv, at mange kunder er gode til både at vise hensyn og til at bede andre kunder om at gøre det samme.
– Jeg synes generelt at folk er gode til at passe på og holde afstand og vise hensyn både til personale og hinanden. Jeg har selv hørt en kunde, bede en anden kunde om at tage handsker på, for at passe på medarbejderne. Det syntes jeg, var dejligt at høre, siger hun.
Hvad synes du om ledernes ansvar? Er de gode nok til at passe på deres medarbejdere?
– Generelt har lederne taget opgaven seriøst. Hvis der er medarbejdere, der føler, de ikke gør det, og at der bliver sløset med myndighedernes anbefalinger, vil jeg anbefale, at man kontakter os. Vi har alle en interesse i – både som kunde og som medarbejder – at det her foregår under sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Vi skal alle sammen være glade for, at butiksmedarbejderne passer deres arbejde. De er hverdagens helte, siger formanden.