Nybyggeri skal tilpasses fremtidens behov – men flyvende skriveborde blev en tand for meget

Nybyggeri skal tilpasses fremtidens behov – men flyvende skriveborde blev en tand for meget
Rådgivningsfirmaet Urland afviklede mandag workshops for nogle af de afdelinger, der efter planen skal flytte til Snorrebakken. Her er det dele af personalet fra Business Center Bornholm og Center for Økonomi og Personale, som procesrådgiver Christian Achermann introducerer til, hvordan projektet ser ud på nuværende tidspunkt. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 19. APR 2021 • 19:20
Jakob Nørmark
Journalist
| ABONNENT
19. APR 2021 • 19:20

RÅDHUSPROJEKT

En af fordelene ved at en større del af rådhuset kommer til at ligge i nye bygninger er, at man kan skræddersy rammerne til fremtidens behov.

– Her har vi en mulighed for at tænke det ind fra starten, siger Christian Achermann fra rådgivningsfirmaet Urland.

Hvad ligger der i fremtidens behov og fremtidens arbejdsplads? Et stykke hen ad vejen handler det om en videreførsel af de teknologiske muligheder, som coronatiden har gjort alle hjemmevante med.

– Bare se, hvad corona har gjort. I over et år har vi arbejdet meget hjemmefra. Hvis jeg skulle til møde på den anden side af vandet, var det tidligere utopi at sige "kan vi ikke bare tage det over Skype?" Sådan er det ikke længere.

Der skal være lokaler til videokonferencer og helt små rum (muteboxe), hvor man kan gå ind, hvis man sidder på et større kontor og har brug for ro til en telefonsamtaler.

Fremtidens arbejdsplads kan også være et sted, hvor alle medarbejdere hver uge har én eller flere hjemmearbejdsdage – eller hvor man har en firedages arbejdsuge, forklarer centerchef Bjarne Freund-Poulsen.

For øjeblikket overvejer regionskommunen at gøre én ugentlig arbejdsdag hjemmefra til standard, og det er en vigtig detalje, når man skal tage stilling til, hvor stort et fysisk rådhusareal der er behov for.

Under arbejdet med rådhusprojektet har Urland afprøvet, hvor progressive kommunens medarbejderne er. Et af spørgsmålene var for eksempel, om man kunne have flyvende pladser, altså at man ikke har et fast skrivebord, hvorved kommunen kunne have en mere fleksibel udnyttelse af kontorarealerne. Sådan en model fandt ikke opbakning, og faste skriveborde er en del af planen.

– Det har vi taget til os, fortæller procesrådgiver Christian Achermann.


Karen Jacobsen håber, at rådhuset i højere grad vil leve op til hendes kolleger ønske om flere mindre kontorer. Foto: Jens-Erik Larsen

Ikke for mange store kontorer

Ifølge Karen Jacobsen, der er næstformand i det ad hoc-medarbejderudvalg, som er nedsat til rådhusprojektet, er flere af hendes kolleger kede af udsigten til, at de ikke kan beholde kontorer, hvor de sidder alene eller kun deler rummet med en enkelt kollega.

– Er jeg vildt glad for den her bygning? Nej. Og slet ikke med de nye tegninger, siger hun og uddyber:

– Nu er der tegnet mange fire- og seksmands kontorer op. Jeg sidder selv med EU-regnskaber, som man ikke kan sende af sted, hvis der mangler en enkelt eurocent, så jeg har brug for at kunne få ro, siger Karen Jacobsen, der er en af 76 ansatte fra Center for økonomi og personale i Nexø.

Samlingen af administrationen ser hun dog som en fordel, som hovedparten af kollegerne støtter.

– I dag er der for meget opsamling og brandslukning, fordi man ikke er i nærheden af kollegerne. Alle har travlt, og det er tit svært at finde tid i kalendrene, og så er det meget nemmere at stikke hovedet ind på et kontor, hvis du mangler noget information, siger Karen Jacobsen, der glæder sig over inddragelsen af personalet.

– Ros til processen. Jeg føler, der bliver lyttet. Men at lytte er ikke nok, siger hun med adresse til ønsket om at få flere mindre kontorer.