Ministeren: 'En ekstra afgang til Køge er også en mulighed'

Ministeren: 'En ekstra afgang til Køge er også en mulighed'
Transportminister Benny Engelbrecht. Foto: Claus Bech
| ABONNENT | 15. JAN 2021 • 19:32
Af:
torben-oestergaard-moeller
| ABONNENT
15. JAN 2021 • 19:32
REJSERESTRIKTIONER

Transportminister Benny Engelbrecht påpeger over for Bornholms Tidende, at han intet udelukker i forhold til den nuværende situation, hvor grænsen, som svenskerne har lukket til Danmark, giver problemer for rejsende mellem Bornholm og det øvrige Danmark. Dermed udelukker han heller ikke at opgradere sejladsen mellem Rønne og Køge.

Ann Hartl fra Bornholms Passagerforening har til Bornholms Tidende sagt, at den nødplan for sejladsen, som Transportministeriet har godkendt, måske er "lige lovlig flot", idet hun påpeger, at den samfundsbegrundede besejling af Bornholm ikke alene handler om mængden af passagerer, men sigter efter at sikre faste forbindelser mellem landsdelene. Rønne-Ystad er skåret ned fra fire til to daglige afgange, og det er rigtigt, der ikke er mange passagerer, men hun påpeger, at det er vigtigt alligevel at sikre forbindelsen. Og til Køge er der kun Hammershus, hvor der er udsolgte afgange. Kunne man ikke indsætte Povl Anker til en dagtur på den rute, hvilket ville give bedre kapacitet?

 
Jeg har også på mandag et møde
med Bornholms borgmester, Thomas
Thors, hvor vi vil se på, hvad der er af muligheder

 

– Altså, vi kigger hele tiden på, hvad der kan gøres, og hvilke muligheder, der er, siger Benny Engelbrecht.

– Jeg har også på mandag et møde med Bornholms borgmester, Thomas Thors, hvor vi vil se på, hvad der er af muligheder for eventuelle yderligere tiltag, og det er selvfølgelig især vigtigt, især hvis Sverige forlænger rejserestriktionerne (hvilket skete, efter dette interview blev lavet, red.). Vi er nødt til at kigge på alle tænkelige løsningsmodeller.

Bornholmslinjen får trods alt en million kroner om dagen fra staten for at sejle?

– Ja, nu er det ikke i en covid-19-situation og en krisetid så meget det med pengene, der er afgørende, det må vi finde ud af, hvordan vi løser. Og hvis der er mulighed og behov for at styrke nogle afgange, vil vi også løbende kigge på det. Jeg ved også, at regionen løbende kigger på det i forhold til sundhedsvæsenet – hvilke flyafgange, der skal være. Det er der ofte justeringer på. Så vi kigger løbende på modeller for det.

Også på en eventuel opgradering af Køge-ruten?

– Jeg udelukker intet på forhånd. Men det handler selvfølgelig også om, at der skal være det nødvendige personale, for at man kan gennemføre tingene, ikke kun materiellet. Vi ser også på, om vi kan flytte gods fra Køge og til Ystad, fordi det kan give bedre plads på Køge-færgen. Alle gode ideer skal naturligvis tænkes ind. Men man kan også sige lige nu, at lykkeligvis er der relativt få, der har behov for at rejse. Det er heller ikke dårligt i forhold til smittetryk, og det ligger jo utrolig flot på Bornholm, hvor det er meget lavt. Derfor kan man sige, at argumentet fra svensk side sådan set er, at kigger de mod Bornholm, er der lavt smittetryk, ser de mod hovedstaden, er det tårnhøjt. Så tager man den svenske brille på i forhold til at forhindre smittespredning – og jeg skal ikke forsvare deres beslutning på nogen som helst måde – så kan man godt forstå, at de er mere bekymrede for rejsende fra København end fra Bornholm.

Men så længe folk bliver siddende i deres bil gennem Sverige, er der vel intet problem?

– Jeg er fuldstændig enig. Eller i bussen for den sags skyld. Men jeg er fuldstændig enig, siger transportministeren.