Mikkel, Christoffer og Jannick har været med om bord på Læringslokomotivet

Mikkel, Christoffer og Jannick har været med om bord på Læringslokomotivet
Helle Resen er dansklærer på Læringslokomotivet. Et fag, som 13-årige Mikkel Svart (i midten) har haft brug for at få et løft i. Foto: Berit Hvassum.
| ABONNENT | 12. FEB 2021 • 18:50
| ABONNENT
12. FEB 2021 • 18:50

UDDANNELSE

14 7. klasseselever fra hele øen har netop afsluttet et intensivt læringsforløb, Læringslokomotivet, i Ungdomskolens lokaler i Klemensker.

De er 12 drenge og to piger, som kommer fra forskellige skoler og med forskellige udfordringer. Fælles for dem er, at de i de seneste tre uger har haft ekstra lange skoledage med helt nye klassekammerater, lærere og læringsmetoder.

Tre af dem er Mikkel Svart, Christoffer Andersen og Jannick Birch.

De har været glade for at få tre uger med en helt anderledes skolegang.

– Det er nok de bedste tre uger, jeg har haft, i de seneste to år. Jeg har lært nye personer at kende, og jeg har lært at være sammen med andre mennesker. Det er ellers noget, jeg har haft svært ved, siger Mikkel Svart, der til daglig går i 7. klasse på Åvangsskolen.

Han har haft brug for at blive styrket i det sociale samtidig med at have lidt ekstra fokus på dansk.

Det har de tre ugers intensiv læring i en helt ny klasse hjulpet ham med, men han har også fået andre gode oplevelser med sig.

– Jeg har fundet ud af, at lærere ikke altid er irriterende. Her har jeg fået meget mere hjælp, og jeg har haft matematik på en helt ny måde. Vi har for eksempel lært at måle fart på snebolde og kælketure. Det har været sjovt, siger Mikkel Svart.

Ny lyst til læring

Læringslokomotivet er et undervisningsforløb under Ungdomsskolen, som 7. klasseselever fra hele øen kan ansøge om at komme med på.

Her er der fokus på at løfte elever fagligt i dansk og matematik, men også på at styrke elevernes sociale færdigheder.

Undervisningen er meget praktisk orienteret, og eleverne arbejder med matematiske begreber og udregninger i både værkstedet, køkkenet og i naturen.

Mie Lund, der er lærer i Heltidsundervisningen under Ungdomskolen og projektleder på Læringslokomotivet, fortæller, at forløbet kan være en tiltrængt oplevelse for 7. klasseseleverne af forskellige årsager.

– Nogen har et konkret ønske om at blive bedre til noget, matematik for eksempel, for andre har det været en lærer på deres skole, der har prikket til dem og spurgt, om Læringslokomotivet kunne være noget for dem, siger hun.

– Det er et forløb, som gerne skulle give eleverne en ny lyst og nysgerrighed på at lære igen. Man kan godt snakke om, at det er et "løft", men det behøver ikke være fagligt. Det kan også være sociale færdigheder og nye måder at lære på, som eleverne får med sig.


Jannick Birch går til daglig på Paradisbakkeskolen, men har de sidste tre uger været med på Læringslokomotivet. Han har lært at møde nye mennesker og har fået hjælp til matematik. Foto: Berit Hvassum

Nye venner og faglig hjælp

Jannick Birch, der normalt går i 7. klasse på Paradisbakkeskolen, har været glad for at være med på Læringslokomotivet, selvom han var lidt skeptisk i starten.

– Min lærer foreslog det, og først sagde jeg nej. Det blev nok ikke forklaret helt så godt, men så læste jeg mere om det og de aktiviteter, man kunne lave. Det lød meget sjovere end at sidde på Skype derhjemme, siger han.

Udover at være en tiltrængt pause fra hverdagen som hjemsendt skoleelev, har Læringslokomotivet hjulpet ham både fagligt og socialt.

– Jeg har ikke haft så nemt ved matematik. Især brøker. Men jeg har fået meget mere hjælp her, og det har været sjovt at have matematik her, fordi vi er kommet ud og har lavet forskellige aktiviteter samtidig. Jeg har også fået nye venner, og man er ikke så bange for at møde nye mennesker mere, siger Jannick Birch.

Eleverne i Læringslokomotivet har haft skoledage fra klokken 8.30 til 17.30 hver dag.

Morgenerne er startet med fælles morgenmad, så undervisning, fælles frokost og mere undervisning igen.

Fordi Læringslokomotivet ligger under Heltidsundervisningen, må eleverne gerne møde op til fysisk undervisning trods coronarestriktionerne.

Fra forsigtige til selvsikre

Mie Lund fortæller, at der er sket meget med eleverne fra de mødte dem på forløbets første uge og til nu, hvor de har afsluttet Læringslokomotivet.

– Eleverne var fra dag et meget tilpasningsparate og rummelige overfor hinanden. Det gik virkelig stærkt. Men de var måske lidt mere forsigtige i første uge, og i uge to blev de så mere modige og rigtigt teenage-agtige og stillede spørgsmålstegn ved, hvad vi satte dem til. Det tog vi som et udtryk for, at de var blevet trygge ved os og hinanden, så det var helt som det skulle være, siger hun.

Fagligt er eleverne også blevet mere selvsikre i løbet af de tre uger, fortæller Mie Lund.

– Vi kan se, at de er blevet mere sikre på, at de ved, hvad de snakker om, og de begynder at bruge de forskellige faglige begreber mere selvsikkert og umiddelbart, når vi snakker med dem. Vi har set dem rykke sig nærmest fra dag til dag i måden, de går til opgaverne på, og måden de går til de andre elever på, siger hun.


Christoffer Andersen på 13 år har været glad for at være med på Læringslokomotivet, hvor han har fået flere nye venner og mere hjælp til dansk. Foto: Berit Hvassum

Tid til individuel hjælp

På Læringslokomotivet er de fem fuldtidsansatte lærere til de 14 elever.

Det giver bedre tid til den enkelte elev, og det har Christoffer Andersen, der går i 7. klasse på Svartingedal Skole, haft gavn af.

– Det har været rigtig godt at være med i Læringslokomotivet, fordi man lærer på en sjovere måde, og man får meget mere hjælp. Jeg synes, jeg har lært mere i især dansk, som jeg har haft udfordringer i, siger han.

For lærerne har det også været en særlig oplevelse at have tre uger med så meget tid til et mindre hold elever.

Det fortæller Mie Lund.

– Det er et meget intensivt forløb, og det har været hårdt på den gode måde. Fordi jeg er projektleder, har jeg stået for en del praktiske ting og kommunikationen med Ungdomsskolens ledelse og elevernes forældre, men den tid, jeg har haft med eleverne, har været helt speciel. Man kommer hurtigt meget tæt på dem, og den opmærksomhed, man giver dem, er med til at rykke dem meget. De kan mærke, at vi som lærere er der for dem. Det er deres egne lærere i folkeskolerne jo også, men der er bare flere elever at tage sig af i en almindelig klasse, end vi har her, siger hun.


Mie Lund er projektleder og underviser på Læringslokomotivet. Hun fortæller, at eleverne rykker sg hurtigt og meget på de tre uger, det intensive forløb varer. Det gælder både fagligt og socialt. Foto: Berit Hvassum

Mødes igen frem til sommer

Læringslokomotivet er slut for denne gang efter tre ugers intersivt forløb, men Ungdomsskolen tilbyder, at holdet kan mødes flere gange frem mod sommerferien.

– Når vi slipper dem, får de tilbud om at mødes en gang om måneden til aktiviteter indtil sommerferien. Der mødes vi med dem om noget socialt som for eksempel ATV kørsel, spilaften i klubben og lignende, fortæller Mie Lund.

Derudover regner hun med, at Læringslokomotivet kommer som tilbud for øens 7. klasseelever igen i løbet af næste skoleår.

Mikkel Svart, Christoffer Andersen og Jannick Birch er helt enige om, at de vil anbefale forløbet til andre på deres alder.

– Selvfølgelig ville jeg det, fordi det er noget, der ville hjælpe alle. Om de har kedet sig derhjemme eller skal have et fagligt boost, så er Læringslokomotivet rigtig godt og sjovt, fordi man får hjælp og får lov at lave en masse aktiviteter, siger Mikkel Svart. 

 


Læringslokomotivet

Er et intensivt læringsforløb på tre uger for 7. klasseselever, der har brug for et løft i matematik, dansk eller sociale kompetencer.

Det er Ungdomsskolen, der laver forløbet, som bliver tilbudt til alle øens skoler.

I år var der 14 elever på Læringslokomotivet.

Lærerteamet består af Mie Lund, der er projektleder og underviser i madkundskab, matematiklærer Asbjørn Olsen, Julie Jacobsen, der underviser i krea, dansklærer Helle Resen og Stig Hansen, der underviser i værkstedsfag.