Lokale virksomheder har haft travlt: 'Der er ikke en eneste opgave, vi ikke har kunnet klare til tiden'

Lokale virksomheder har haft travlt: 'Der er ikke en eneste opgave, vi ikke har kunnet klare til tiden'
Claus Andersen, indehaver af Sydhavnens Motorværksted. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 18. JUN 2021 • 18:42
Sofie Møller
Journalist
| ABONNENT
18. JUN 2021 • 18:42

 


Havvindmølleprojektet

72 kæmpe havvindmøller er nu udskibet til Kriegers Flak fra Rønne Havn.

– Aldrig er et projekt gået så godt og så hurtigt, siger projektlederne fra mølleproducenten Siemens Gamesa. Flere gange har de rost Bornholm og de lokale virksomheder til skyerne for et stærkt og gnidningsfrit samarbejde. Men hvad siger de lokale virksomheder selv? I hvor høj grad har projektet egentlig været en gevinst for Bornholm, og hvad kan man forvente lignende projekter vil kaste af sig i fremtiden? Bornholms Tidende sætter i de kommende dage fokus på arbejdspladserne og de erhvervsmæssige fordele, havvindmølleprojektet har skabt for Bornholm.

 

Arbejdstelefonen ringer. Igen. Det er sent lørdag aften, men på det seneste er weekend og hverdage flydt sammen for værkførere, personale og ikke mindst for indehaver af Sydhavnens Mortorværksted, Claus Andersen.

– 100 bolte og beslag til søndag, aller senest mandag. Kan I skaffe det? spørger site manageren fra mølleproducenten, Siemens Gamesa, i den anden ende af røret.

"Ja," bliver der svaret uden den mindste tøven.

Efter han har lagt på, begynder han straks at tage kontakt til medarbejdere og leverandører for at få ordren i hus.

Ovenstående er et scenarie Sydhavnens Mortorværksted de seneste måneder har haft utallige af. Hasteopgaver, som Claus Andersen kalder det, der pludselig skulle løses fra den en dag til den anden. Det var uanset om det var lørdag, søndag, morgen eller aften. Når et opkald med en ordre kom ind, måtte han straks sætte himmel og hav i bevægelse for at få løst opgaven hurtigst muligt.

Siden november 2020 har Sydhavnens Motorværksted nemlig været i tæt samarbejde med Siemens Gamesa om projektet med udskibningen af de 72 kæmpe havvindmøller på Kriegers Flak. Under perioden har de konstant stået til rådighed for, hvad der pludseligt måtte dukke op af uforudsete mangler eller fejl omkring projektet.

En smule skepsis

– Der er ikke en eneste opgave, vi ikke har kunnet klare til tiden, siger Claus Andersen med stolthed i stemmen.

Inden Siemens Gamesa for alvor gik i gang med at indtage Sydhavnen til projektet, fornemmede han en vis skepsis fra møllegigantens side.

– I starten virkede de ret skeptiske over, at de nu skulle til en ø i Østersøen, og hvad kunne man lige forvente af den ø? siger Claus Andersen.

Nu hvor det hele er slut, står han veltilfreds tilbage og kan med rette sige, at man kan forvente en hel del af øen i Østersøen.

– Den skepsis er bragt til skamme. Faktisk er de blevet dybt overraskede over alt, hvad der har kunnet lade sig gøre, siger han.

Ligesom Siemens Gamesa også har gjort det flere gange, roser han sine egne medarbejdere, men også i høj grad øens øvrige lokale virksomheder, skal have stor ros, mener Claus Andersen.

– I sin helhed viser det jo, at man uden problemer har kunnet stille faciliteter, arbejdskraft og firmaer til rådighed på Bornholm, der kan løse den slags opgaver. Det har været med til at give Siemens Gamesa en følelse af, at alting har kunnet lade sig gøre på øen.

Alle mulige opgaver

Sydhavnens Motorværksted ligger, som navnet antyder det, på Sydhavnen i Rønne, der er tæt på sitet, hvor møllerne er blevet samlet og monteret, hvilket har gjort det nemt og tilgængeligt for Siemens Gamesa at få hurtig hjælp.

– Vi har fået alle mulige slags opgaver. Det har været alt fra at levere kuglepenne til at levere certifikatsvejseopgaver på gangveje eller platforme. Langt de fleste af opgaverne ligner meget de maritime opgaver, vi normalt går og laver for andre kunder, siger Claus Andersen.

Uanset type af opgave var det fælles for de fleste af dem, at det har været de såkaldte hasteopgaver. Men det har ikke været en forhindring for medarbejderne på Sydhavnens Motorværksted, fortæller Claus Andersen.

– I en maritim virksomhed som vores, er vi vant til, at man skal gøre sit arbejde færdigt, inden man går hjem, for kunden er her jo ikke på ferie. De har et mål med deres ophold i havnen, og så skal de videre igen. Det samme har været gældende for Siemens Gamesa. De har haft nogle møller, som blev afhentet på en aftalt dato, og den tidsplan der er lagt, bliver de nødt til at holde, for ellers bliver det dyrt, hvis skibet skal ligge stille og vente på at et bestemt beslag kommer hjem.

Udover de gængse smedeopgaver, har Sydhavnens Motorværksted også fået nogle ret kontroversielle ordrer ind, som de ikke har været vant til at påtage sig.

Ifølge Claus Andersen var et af de mest besynderlige, da han modtog et opkald med spørgsmålet, om de kunne levere et løbebånd.

– På installationsskibet var der et motionsrum, hvor besætningen kunne holde sig i gang, når de ikke arbejdede. Men løbebåndet var gået i stykker, så vi skulle skaffe dem et nyt, inden de igen sejlede fra havn, fortæller Claus Andersen.

– Om formiddagen inden afgang, fandt vi så ud af, at noget i leveringen var gået galt. Så vi fik straks to folk testet, sendt dem over med færgen, så de kunne afhente løbebåndet i Farum og være tilbage sent om aftenen, inden skibet sejlede afsted igen. Det var lidt tosset, men også det nåede vi, siger Claus Andersen.

Ikke de store forventninger

De mange opgaver, der er dumpet ind ad døren, er i den grad kommet bag på Claus Andersen. I starten forventede han faktisk ikke, der ville komme det store fra projektet.

– Vores forventninger til projektet har været meget svingende, siger han og fortæller, det bunder i forskellige og forvirrende udmeldinger fra Siemens Gamesa.

Til at starte med fik Sydhavnens Motorværksted på nogle møder at vide, Siemens Gamesa ville gøre brug af lokalt arbejdskraft i så stort et omfang, de kunne. Men pludselig havde de alligevel lavet en ny strategi, hvor de lagde opgaverne ud til en stor underleverandør, nemlig Muehlhan Wind Service.

– Det var lidt noget andet, end det vi havde håbet på. Vi vidste selvfølgelig, at ved så store projekter ville de få brug for en eller anden form for assistance, men mængden af opgaver har overgået vores forventninger mange gange siden, siger Claus Andersen.

For hans virksomhed kom projektet på et meget belejligt tidspunkt. Hele landet var hårdt ramt af coronapandemien, Molslinjen, som de normalt har mange opgaver for, sejlede færre ture, og resten af kunderne gik også i stilstand.

– Projektet har gjort, at vi kunne fastholde vores medarbejdere og ansætte to ekstra. Og så har det klart haft en positiv afsmitning på omsætningen, da leverancerne har været mange og forskellige, siger Claus Andersen.


Medejer af Maskingården Rønne, Martin Kofod, er psitivt overrasket over mængden af opgaver entreprnørfirmaet har fået fra havvindmølle projektet, der netop er aflsuttet. Foto: Jacob Jepsen 


Sidste opgave

En anden, der har kunnet mærke mølleprojektet som et positivt spark på omsætningen, er entreprenørfirmaet Maskingården Rønne ApS. Ligesom Sydhavnens Motorværksted forventede medejer Martin Kofod heller ikke, at projektet ville kaste opgaver af sig i så høj en grad, som det er endt med.

– Vi har stået for alt lige fra terrænregulering til reetablering af pladsen. En af de større opgaver har været at stå for udlægning af træmadrasser, som er det, de store havnekraner har holdt på, forklarer Martin Kofod.

– Om lidt går vi i gang med vores sidste opgave, som er at reetablere pladsen dernede. Alt skal se ud som det gjorde, før Siemens Gamesa kom.

Netop de store opgaver har været vigtige for Maskingården af flere grunde. Først og fremmest har Martin Kofod kunnet undlade at sende medarbejdere hjem under coronakrisen, men derudover har de også kunnet bevise, at de kan præstere og leve op til vindmølleproducentens krav.

– Generelt har vi fået skabt et godt bånd til Rønne Havn, men det giver os også en stærk reference til kommende projekter, siger Martin Kofod.

Også Claus Andersen ser store fordele i, at man nu har bevist, man sagtens kan løfte opgaverne omkring så stort et offshore-projekt.

– Det er ærgerligt, de ikke har 70 møller mere, de skal have sat op. Vi ser meget gerne, at der kommer flere projekter snart og hurtigt, så vi forhåbentlig også kan få tildelt arbejdsopgaver i forbindelse med dem, siger Claus Andersen.

 


Fakta om rapport

En ny rapport fra konsulenthuset Rambøll, viser en opgørelse over beskæftigelseseffekterne fra havvindmølleparken ved Kriegers Flak. Ifølge rapporten har den økonomiske effekt været på minimum 50 millioner kroner til bornholmske virksomheder.

Rambøll vurderer også i rapporten, at man på fremtidige projekter vil generere fuldtidsbeskæftigelse på Bornholm for minimum 24 personer årligt over en periode på 18 år.

De 24 personer vil fordele sig indenfor tre kategorier. Otte personer årligt, der er direkte involveret i installationen af vindmøllerne, ni personer årligt, der er indirekte involveret i installationen grundet deres ansættelse hos underleverandører, og syv personer årligt, grundet afledte effekter i lokalsamfundet for eksempel hos den lokale bager eller på det lokale hotel.