Leder af lyntestcenter: 'Kapaciteten er omkring 1.000 mennesker om dagen'

Leder af lyntestcenter: 'Kapaciteten er omkring 1.000 mennesker om dagen'
Klaus Rønne Jensen. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 17. DEC 2020 • 16:50
Af:
lisbet-holst
| ABONNENT
17. DEC 2020 • 16:50
DAGENS NAVN: Klaus Rønne Jensen. Områdelederen hos Falck havde kun en uge til at etablere covid-19 lyntest-centret på Bornholm

Som områdeleder i Falck fik du opgaven med at etablere et covid-19-lyntestcentret i Søndermarkshallen. Hvordan griber man det an?

– Vi blev orienteret torsdag klokken 16.30 i sidste uge, så det er gået stærkt. Jeg gik i gang med finde en lokalitet. Der skulle findes nye medarbejdere, bestilles værnemidler og meget andet. Det er en stor opgave at få ind, men heldigvis er Falck en stor organisation, der kan håndtere store, også store akutte, opgaver.

Hvad har været de største udfordringer?

– Tiden – at det skal ske hurtigst muligt. Jeg havde bekymringer omkring lokationen, kunne vi skaffe et sted på så kort tid, og kunne vi skaffe de ekstra folk, der er brug for? Jeg kontaktede kommunen for hjælp og indenfor få timer meldte den tilbage og sagde: "Du kan få Søndermarkshallen." Regionskommunen har virkelig været der, det har været fantastisk. Vi skulle have et sted til mange mennesker, plads til mange biler, diverse omklædningsfaciliteter til personalet, og qua erfaringer fra testcenter Sjælland gik vi efter et stort lokale. Helt lavpraktisk skulle jeg få lavet skilte, der skal være skraldespande, vi skal kunne kopiere journaler, have testsvar-ark klar. Jeg har rakt ud efter bornholmske virksomheder for at få dem til at hjælpe os, og alle har været helt fantastiske. Det viser igen, at Bornholm er noget særligt. Når man rækker ud efter hjælp, så hjælper vi bare hinanden.

– Torsdag får vi en kæmpesending værnemidler og testudstyr. Vi snakker om tusindvis af kitler og handsker, visir, mundbind, 8.500 testkits i første omgang. Vi er klar til at opbygge testcenteret i dag. Vi åbner testcentret i morgen, fredag klokken 9.

Du har skullet bruge 18 nye medarbejdere. Hvor finder man så mange så hurtigt?

– Jeg skrev et opslag på sociale medier. Indenfor den første halve time havde jeg ni ansøgere, og siden er det bare væltet ind. Den overvejende del er unge mennesker. Det er rigtig rigtig interessant, de unge mennesker har virkelig budt ind. Det er værnepligtige, unge, der er sendt hjem fra studier, folk fra gymnasiet, folk uden arbejde. Jeg har nu 18 fuldtidsansatte og fire tilkaldevikarer.

– Vi har gjort meget ud af at sige, hvad arbejde går ud på. Jeg har holdt ansættelsessamtaler hjemme foran spisebord med telefon og computer, alle har sagt, de er så friske på opgaven. Det er virkelig facinerende. Jeg er dybt taknemmelig over den velvilje, jeg har mødt.

Hvordan og hvor bliver de uddannet?

– Vi har kørt uddannelseshold tirsdag og tirsdag hos os. Medarbejderne bliver orienteret om vagtplaner med mere, og en instruktør har undervist i hygiejne. De bliver orienteret om: Hvad er covid-19, de træner i at pode og skal selv podes. De får at vide, hvordan vi håndterer journaler, persondata mv. Der har været kæmpesmil på og masser af gode spørgsmål. Vi kan bare mærke, at folk byder ind, de vil gerne gøre en indsats her, det er virkelig prisværdigt. Vi gør også meget ud af, hvordan man møder folk. Vi skal have respekt for, at det er en grænseoverskridende situation. Vi siger: Hellere grundighed end hurtighed.

Hvor mange forventer I at teste om dagen?

– Kapacitet er omkring 1.000 mennesker om dagen. Vi har tilrettet åbningstiderne efter behovet. Vi har fået efterspørgsel på podning i ydertimerne i mellemjulen efter de sene afgange fra færgen, så der kører vi også med fuld åbningstid. Det er vigtigt at tilrette åbningstiderne efter behovet.

Du har mange andre opgaver som områdeleder?

– Ja, jeg har både ambulancedrift, brandslukning, sygetransport og kranassistance, som vi også har fokus på. Jeg har uddelegeret opgaver til en mellemleder og har ansat to driftansvarlige på fuld tid til at være i Søndermarkshallen og hjælpe personalet samtidig med, at jeg altid vil være der. Vi er 130 ansatte i Falck på Bornholm, nu er vi yderligere et par og tyve. Man kan se testcentrets åbningstider på Falcks hjemmeside. Vi vil bestræbe os på løbende at oplyse, hvornår der er særligt meget pres på, så man kan tilrettelægge sit besøg.

Kan man forvente at skulle stå længe i kø udenfor og vente?

– Vi gør alt, hvad vi kan, for at opbygge testcenteret, så vi kan have så mange mennesker inde i hallen i forhold til de restriktioner, der er. Vi etablerer et særligt sted, hvor gangbesværede kan blive testet, så de ikke er nødt til gå ind i hallen. Er man gangbesværet, handicappet, kørestolsbruger og ikke har mulighed for at komme hen i hallen, så kan vi også gå ud til bilen og foretager podningen dér. Det foregår efter aftale med personalet. Det bliver ikke sådan, at alle kan blive testet udenfor, men for dem, der har behov for det, gør vi det gerne, så alle kan føle sig trygge og blive testet.

Får du tid til at fejre jul?

– Jeg har sagt til familien, at jeg lover at komme hjem til jul og nytår. De er indstillet på, at det er en ekstraordinær situation, de kender mit arbejde og mine arbejdsbetingelser. Falck er en virksomhed, der har døgnåbent. Vi er tilgængelige alle tider i døgnet.

 
 

Klaus Rønne Jensen

42 år

Bor i Gudhjem.

Har været ansat i Falck i 15 år, de første 10 år som ambulanceredder, de sidste fem år som områdeleder. Har desuden en baggrund som ansat i Bornholms Brandvæsen.