Kommunen har givet sig selv påbud

Kommunen har givet sig selv påbud
Det meste af det beskyttende lag af nedknust beton er skyllet bort, så membranen flere steder er blotlagt og visse steder gennembrudt. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 8. MAJ 2021 • 16:17
Holger Larsen
Journalist
| ABONNENT
8. MAJ 2021 • 16:17

Bornholms Regionskommune har givet sig selv påbud om sikring af forurenet affaldsmateriale i Tejn Mole. Påbuddet om at nedbringe risikoen for forurening fra anlægget skal være efterkommet senest den 7. december 2021.

Det er kommunens Center for Natur og Miljø, der har har meddelt påbuddet til kommunens Center for Veje, Havne og Beredskab efter Miljøbeskyttelsesloven, fremgår det af kommunens hjemmeside.

Påbuddet blev varslet den 14. januar, og der er ikke kommet bemærkninger til det varslede påbud i høringsperioden, fremgår det af påbuddet, som er givet den 7. maj.

Genbrug af materialer

Kommunen gav i 2010 tilladelse til, at man kunne genanvende såkaldt havnesediment til indbygning i en forkastning ved Tejn Havn.

Det genbrugte materiale i forkastningen består af nedbrudt beton fra fiskefabrik, sandblæsningssand fra sandblæsning af akrylmalede betonelementer, samt materiale fra fræsning af akrylgulvbelægninger.

Vurderingen var dengang, at affaldsmaterialet ikke udgjorde en forureningsrisiko. Det viste sig imidlertid ikke at holde stik. Den beskyttende membran er flere steder gået i stykker, så der kan ske en udsivning fra affaldsmaterialet, der har vist sig at være forurenet med tungmetaller og ikke mindst det stærkt giftige Tributyltin (TBT). TBT har tidligere været brugt til bundmaling af skibe, men er blevet forbudt.

Membran er gennembrudt

Natur og Miljø blev ved et tilsyn i foråret 2019 opmærksom på, hvor skidt det stod til, og ved et efterfølgende tilsyn i oktober 2020 viste det sig, at det meste af det beskyttende lag af nedknust beton er skyllet bort, så membranen flere steder er blotlagt og visse steder gennembrudt.

En undersøgelse af molen foretaget af den rådgivende arkitekt- og ingeniørvirksomhed Sweco i 2019 har vist, at årsagen til problemerne er, at forkastningen ikke er opbygget hensigtsmæssigt. Det vurderes, at forkastningen vil blive yderligere medtaget ved fremtidige østvendte storme, og derfor skal det indkapslede havnesediment hurtigst muligt sikres bedre.