Kaj er visiteret til hjælp, men den kommer ikke

Kaj er visiteret til hjælp, men den kommer ikke
Kaj Grøn på 91 bor stadig i sit eget hjem og klarer mange ting selv. Foto: Jacob Jepsen
HJEMMEPLEJE | RØNNE | ABONNENT | 17. SEP 2021 • 11:30
HJEMMEPLEJE | RØNNE | ABONNENT
17. SEP 2021 • 11:30

Kaj Grøn på 91 bor stadig i sit eget hjem og klarer mange ting selv. Men balancen svigter, så han er blevet visiteret til hjælp med sit vasketøj. Problemet er bare, at hjælpen ikke bliver udført.


91-årige Kaj Grøn bor i sit eget hjem i Rønne Syd og klarer fortsat mange af dagens gøremål selv.

Men til sankthans faldt han ude i sin have og lå i halvanden time for sig selv uden at kunne komme op.

Siden da har hans balance ikke været den samme, og han har derfor svært ved at hænge sit sengetøj op, når han har vasket det.

Han kan heller ikke selv tage det ned.

Derfor er han blevet visisteret til at få hjælp med vasketøjet, men nu er sommeren gået, og Kaj Grøn har stadig ikke fået den hjælp, som kommunens visitator har sagt, han skal have.

Til stor frustration for Kaj.

– Den 21. juli blev jeg visiteret til at få hjælp til at hænge sengetøjet op til tørre, fordi jeg ikke kan selv. Det er stadig ikke lykkedes, og jeg har rykket og snakket med alverdens mennesker, men der er ikke sket noget. I to måneder har de ikke kunnet få det til at fungere, og nu er bægeret ved at flyde over for mig, siger han.

Hjælp til strømper, men ikke vasketøj

Efter faldet i juni var Kaj Grøn på en enkelt overnatning på Bornholms Hospital, derefter kom han hjem og fik hjælp af kommunens rehabiliteringsteam.

Han fik hjælp til støttestrømper, madlavning og vasketøj, og han kom til genoptræning på Sønderbo Rehabiliteringscenter.

Efterhånden gik det lidt bedre, og Kaj begyndte at gøre mere selv.

– Da jeg begyndte at komme lidt til mig selv, sagde jeg til visitatoren, at jeg vil klare det med maden og andre småting selv. Men støttestrømperne og vasketøjet kan jeg ikke selv klare, så vi blev enige om, at det er det, jeg skal have hjælp til fremover, fortæller han.

Hvor morgen kommer hjemmeplejen og giver ham sokkerne på, og hver aften kommer de og hjælper ham med at tage dem af.

– Den del fungerer upåklageligt. Men det med vasketøjet er aldrig kommet til at fungere, siger Kaj Grøn.

Privat firma skal hjælpe

Det undrer ham, at den hjemmepleje, der kommer i hans hjem i forvejen ikke får beskeden om opgaven med vasketøjet.

– Når jeg spørger dem, der kommer her og giver mig strømper på, så siger de, at det ikke står i deres program. Nogen giver også en hel tale om, hvor lidt tid de har, og hvor underbemandede, de er. Og det er da heller ikke godt, men det er ikke mit problem, om de er ni eller tre mennesker til at gøre arbejdet. Det er dem, der skal hjælpe mig, og ikke mig, der skal hjælpe dem, siger Kaj Grøn.

Han har kontaktet visitatoren, der ifølge ham også undrede sig over den manglende hjælp med vasketøjet.

Han har ringet til Center for Ældre, som ifølge Kaj Grøn også kunne se, at der var et problem.

Vedkommende i Center for Ældre lovede ifølge Kaj Grøn at ringe til hjemmeplejen Rønne Syd, men der skete ikke mere.

Til sidst var beskeden fra visitatoren, at opgaven nu skulle løses af et privat firma.

– Jeg fik nummeret og ringede i sidste uge og sagde, at det var aktuelt den kommende tirsdag. Jeg øvede mig i at stå op og gå ud og starte maskinen klokken 7, så det er klar, når de kommer, for det tager jo lidt, når det er en kogevask. Det gik fint, og så gik jeg bare og ventede, og klokken blev halv elleve og så elleve. Så ringede jeg til telefonnummeret igen, men telefonsvaren sagde, at kontortiden var til klokken 10.30. Jeg indtalte en besked på båndet, men der skete ikke mere. Der var jeg ved at få pip, for nu er hele sommeren gået, uden det er lykkedes, siger han.

Noget grundlæggende galt

Mens Bornholms Tidende besøger Kaj Grøn, ringer det private firma og undskylder mange gange for, at hjælpen ikke kom som aftalt.

Kaj Grøn laver en ny aftale med dem og siger, at det egentlig ikke er dem, der er problemet.

– Det var enkeltstående fejl, og de har undskyldt. Men der er jo noget grundlæggende galt, når visitator beslutter noget, og det så ikke bliver udført af den kommunale hjemmepleje. Det er da tankevækkende, at der skal et privat firma til at gøre det, siger han.

Ifølge Kaj Grøn var der ingen problemer i at blive visiteret til hjælpen i første omgang, og derfor er han dybt frustreret over, at hjælpen så ikke bliver udført her efter flere måneder.

– Visitator var her i halvanden time og gennemgik huset og var enig i, at jeg skulle have den hjælp. Hun kan holde fanen højt, men det, hun satte i gang, bliver bremset af den kommunale hjemmehjælp, siger han.

Kaj Grøn mener, det handler om dårlig kommunikation et sted i administrationen.

– Det er et administrativt problem, når det, visitator siger, ikke bliver implementeret, siger han.


Kaj Grøn mener, det handler om dårlig kommunikation et sted i administrationen, når hans visiterede hjælp endnu ikke er dukket op. Foto: Jacob Jepsen


Skal klare sig i eget hjem

De sidste mange år har politikken på landsplan været, at ældre skulle blive længst muligt i eget hjem, og man har lavet rehabiliteringsindsatser for, at folk skulle genoptrænes til at kunne ting selv.

Som tidligere kommunalpolitiker er Kaj Grøn fuldstændig med på den dagsorden.

– De understreger jo, at de gerne vil have, at de ældre bliver så længe som muligt i eget hjem, og med det, som visitator har besluttet, så kan jeg også godt blive i eget hjem. Det går langsomt, men jeg står tidligt op og bruger den tid, det tager. Så hvis det kommer til at fungere med det, som visitator har sagt, så vil jeg bor her, til jeg skal bæres ud, siger han.

Derfor er Kaj Grøn også frustreret over, at hjælpen er så svær at få, når det er den, der skal til, for at han kan klare sig derhjemme.

Han tænker også på, hvordan situationen havde set ud, hvis han ikke var så frisk i hovedet.

– Det er så frustrerende. Jeg er jo nogenlunde klar i hovedet, men hvis der er andre, der sidder og ikke husker så godt, så ville de jo ikke begynde at ringe rundt, som jeg har gjort. For dem er det jo meget værre, hvis sådan noget her sker, end det er for mig. Jeg kan kun takke Vor Herre for, at mit hoved stadig fungerer, siger han.

Ældresagen undrer sig

Hos Ældresagen Bornholm undrer formand Birger Rasmussen sig også over historien med Kaj Grøns vasketøj.

Han oplever det ikke som et generelt problem, at hjælpen ikke kommer, når man først er visiteret til den.

– Det kommer meget bag på mig, at det ikke starter op med det samme. Det skulle jo være helt uproblematisk, når man først er visiteret, siger han.

Ifølge Birger Rasmussen burde det slet ikke være Kaj Grøn, der skal ringe rundt for at få hjælpen til vasketøjet klaret.

– Det skal han jo ikke forholde sig til. Han skal jo bare have den hjælp, han er blevet tilkendt. Det er helt uforståeligt og under al kritik, siger han.

Ifølge Birger Rasmussen er det oftere et problem at blive visiteret til hjælp i første omgang.

– Problemet er sommetider at blive visiteret. Man bliver ikke bare visiteret til en ydelse. Det bliver undersøgt meget nøje, om det er noget, man ikke selv kan klare. Her er det jo anerkendt, at han skal have den hjælp, så det undrer mig meget, at han ikke får den, siger han.

Bornholms Tidende har kontaktet chefen for Center for Ældre, Christina Thorén Lilliedal.

Hun skriver i en mail, at hun ikke kan kommentere på den konkrete sag, men at sagen er sendt videre til lederen af myndighed, som vil kontakte Kaj for at rede sagen ud.

Vedrørende spørgsmålet om, hvorfor hjælpen nu skal varetages af et privat firma, skriver hun:

– Som modtager af praktisk og/eller personlig hjælp, har borgerne mulighed for frit at vælge imellem den kommunale

hjemmepleje og de private leverandører, som kommunen har godkendt. De vil modtage hjælp i det omfang de er visiteret.