Mens flere partier var åbne for SF-ideen om lokale folkeafstemninger, led DF's forslag om at sende kommunens strategi for grøn transport til folkeafstemning i november en decideret krank skæbne. Kun DF selv stemte for.
– Det kostede otte millioner at få fire busser til at køre på el, og her fik kommunen endda 50 procent rabat. Vi har 36 busser, der skal skiftes løbende. Pengene kan kun bruges én gang, og derfor synes vi, at det vil være mest fair, hvis borgerne får lejlighed til at tage stilling til, om det er sådan de ønsker at bruge penge, begrundede René Danielsson (DF) partiets forslag.
Gruppeformand Søren Schow (V) fandt simpelthen spørgsmålet om kommunens overgang til elbusser og anden grøn transport for kompliceret til at egne sig til en folkeafstemning. Det sagde han som medlem af kommunens udvalg for klima og bæredygtighed, der har forbredt strategien om den grønne transport.
Søren Schow henviste desuden til, at også helt almindelige bornholmere sidder i udvalget, i øvrigt sammen med repræsentanter for erhvervslivet.