Hvorfor inviterer man ikke chaufførerne med til planlægningen?

Hvorfor inviterer man ikke chaufførerne med til planlægningen?
Arkivfoto: Jens-Erik Larsen.
| ABONNENT | 10. AUG 2020 • 10:10
Af:
laeserbrevsskribent
| ABONNENT
10. AUG 2020 • 10:10
Debat

I den senere tid har man læst en hel del om problemer i BAT.

Man hører, at der er samarbejdsproblemer mellem ledelse og medarbejdere. Man kan læse, at chaufførerne ikke bliver inddraget, når der laves køreplaner, selvom det er dem, der har den daglige erfaring med buskørslen. Derefter hører man, at der er nogle, der mener, at det kan man løse ved at privatisere busdriften.

Så sidder man der som læser og tænker, hvad i alverden? Er der noget her, som slet ikke er oplyst til pressen? For det giver ingen som helst mening, at man undlader at snakke om at gøre noget ved samarbejdsproblemerne og i stedet snakker om at udlicitere.

Det virker ligesom at sige, at samarbejde det er altså ikke noget man kan forholde sig til. Det virker bare vildt mærkeligt.

Samarbejdsproblemer og arbejdsmiljø, det er altså noget, der skal håndteres her og nu. Det er ikke noget, man skal tilsidesætte ved at foreslå en fremtidig privatisering af driften. Hvorfor inviterer man ikke chaufførerne med til en planlægning af den fremtidige helårsplan?

I kommunen gør man generelt meget ud af, at arbejdsmiljøet skal være godt for alle medarbejdere. Man laver jævnligt undersøgelser blandt de ansatte for at afdække eventuelle problemer. Det er jo storartet.

Resultatet skulle gerne være et godt arbejdsmiljø. Og det kan man jo for eksempel opnå ved at inddrage dem, der arbejder i miljøet. At chaufførerne gerne vil være med til at udarbejde køreplanerne er en indirekte måde at sige, at de vil bidrage. Det er enormt konstruktivt at have medarbejdere der gerne vil bidrage. Det er guld værd for virksomheden. Grib guldet.

Lars Peter Schultz, Østervoldgade 10, Rønne