Hotellerne var på vej ind i rekordår – nu kommer 2020 næppe til at give overskud

Hotellerne var på vej ind i rekordår – nu kommer 2020 næppe til at give overskud
Hotel GSH. Eget foto
| 15. APR 2020 • 21:32
Af:
tommy-kaas

15. APR 2020 • 21:32
Rønne-hotellerne GSH, Griffen og Fredensborg, der er samlet i selskabet Bornholm Hotels, kom ud af 2019 med et overskud på to millioner kroner og var inden coronakrisen på vej ind i et rekordår i 2020.

Det oplyser hoteldirektør Trine Richter i en pressemeddelelse.

– Vi havde nogle flotte vintermåneder, som for alvor viste, at vores indsats for at gøre Bornholm til en helårsdestination var lykkedes – eksempelvis med masser af spagæster på Griffen Spahotel og mange møder på Hotel GSH, forklarer Trine Ricther.

– Men med corona-virusens indtog – og deraf følgende tvangslukninger af restauranter og færre gæster – vendte tallene pludselig.

Bornholm Hotels-koncernen er velkonsolideret, fortæller Trine Richter, og det er blandt andet sket via de tidligere ejere Carl Edvard og Rose Mogensens mangeårige indsats og fremsynethed, fortæller hun.

– Men derfor rammer coronakrisen os alligevel hårdt. Alle i hotel- og restaurantbranchen bliver ramt, men det er klart, at vi som en stor virksomhed med mange medarbejdere bliver endnu hårdere ramt end de mindre aktører i branchen, som ikke har samme store lønomkostninger. Til gengæld har vi så fordelen af, at vi i mange år har fokuseret på at udvikle de ydelser, som skaber mest værdi for gæsterne – og så har vi haft modet til at skære resten af ydelserne væk. Dermed har vi skabt en strømlinet virksomhed med attraktive produkter for gæsterne, siger Trine Richter i pressemeddelelsen.

– Hvis vi skal finde endnu et lyspunkt i coronakrisen, er det, at coronakrisen tvinger os til at være endnu mere nytænkende og dermed skabe nye produkter og services. Selv om 2020 formentlig ikke kommer til at give overskud for Bornholm Hotels, så er det alligevel min vurdering, at vi takket være dygtige medarbejdere kommer forstærket ud af 2020 og derfor står godt rustet til 2021, hvor jeg tror, at vi – under forudsætning af en solid markedsføring af Bornholm – vil se, at den bornholmske turisme igen skaber masser af jobs på Bornholm, lyder det fra Bornholm Hotels.