Gudhjem jubler over, at der endelig sker noget

Gudhjem jubler over, at der endelig sker noget
De midlertidige sommerparkeringspladser ved Melstedvej i Gudhjem gøres permanente. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 5. MAJ 2021 • 14:44
| ABONNENT
5. MAJ 2021 • 14:44
Henrik Nielsen
Journalist

PARKERING

Hos Gudhjem By- og Museumsforening er bestyrelsesmedlem og talsmand for foreningens trafikgruppe Flemming Willum tilfreds med udsigten til mere ordnede trafik- og parkeringsforhold i byen.

Tirsdag vedtog natur- og miljøudvalget en parkeringsstrategi, hvor de 300 midlertidige parkeringspladser ved Melstedvej, politikerne i al hast fik etableret under sidste sommers trafikkaos, gøres permanente fra 2023.

Derudover indeholder strategien en forsøgsordning med en to-minus-en-vej i Brøddegade, i stil med dem der er i Bølshavn og Listed, således at der markeres gangarealer i hver side af vejen. Det vil betyde, at parkeringsbåse langs Brøddegade nedlægges for at give mere plads til fodgængere.

– Og så begynder Brøddegade at nærme sig en gågade, siger Flemming Willum.

– Er det endemålet?

– Der er lidt delte meninger. I museumsforeningen ser vi gerne, at vi arbejder os mod en gågade. Erhvervet er lidt loren, og derfor tager vi det et skridt ad gangen.

Flemming Willum kan desuden tilføje, at embedsværket har givet lovning på, at der fra de tre indfaldsveje ikke på nogen som helst måde vil blive henvist til parkering nede i byen, ligesom politikerne også har givet lovning om øget parkeringskontrol både før og efter fyraften.

Om aftalen udtaler Flemming Willum:

– Det er et meget fint skridt på vejen. Og så skal vi evaluere efter sæsonen.

Frugtbart samarbejde

Strategien er ifølge Flemming Willum først og fremmest blevet til på baggrund af et nært samarbejde mellem by- og museumsforeningen, der varetager borgerne og erhvervslivet i Gudhjems interesser. De to interessegrupper har nedsat hver sin trafikgruppe.

– Jeg vil sige, det, vi har opnået i samarbejdet mellem de to trafikgrupper det seneste år, har været eksemplarisk, og vil være frugtbart for både borgere, turister og erhvervet.

– Hvordan frugtbart?

– Vi er blevet enige om sloganet: Bjerg- og skærgårdsbyen Gudhjem skal opleves til fods. Det vil sige, at det er slut med at henvise til parkeringspladser nede i byen. Vi har cirka 500 parkeringspladser oven for byen, og med den topologi Gudhjem har, er det vigtigt, at folk holder parkeret oven over byen. Det gælder busser, det gælder biler, det gælder det hele.

Bustrængslen

Når det kommer til turistbussernes kommende færdselsmuligheder, fremhæver Flemming Willum den pragmatisme og villighed, han har oplevet hos sit lokale erhvervsliv.

– Erhvervet har næsten gået forrest og indskærpet, at der skal busserne holde på de busholdepladser oven over byen.

Flemming Willum kommer i den forbindelse ind på den vision Gudhjem By- og Museumsforening sammen med erhvervslivet har for turistbusfærdslen i Gudhjem. Den går ud på, at busserne som hovedregel skal holde oven for byen, da hovedparten af folk godt kan gå ned til selve Gudhjem. Og dem, der ikke kan gå op igen, kan blive hentet ved BAT-stoppestedet.

Her løfter Flemming Willum sløret for, at foreningen har søgt midler til en bybusordning. De har kig på to løsninger: En seks meter lang shuttlebus med plads til 22 personer og en stor golfbil.

30 kilometer i timen

Da udspillet til parkeringsstrategi i Gudhjem blev behandlet i natur- og miljøudvalget, blev det vedtaget med mindst mulig margen.

Det skyldtes, at flertallet i udvalget ændrede den foreslåede hastighedsgrænse i den nedre del af Gudhjem fra 40 til 30 kilometer i timen. Hastighedsgrænsen er en konsekvens af to-minus-en-vejen.

Ændringen betød, at Else Merete Knoop (V) og Kim Jacobsen (DF) ikke kunne stemme for strategien.