Genstarten er startet

Genstarten er startet
Foto: Jakob Nørmark
| ABONNENT | 15. JAN 2021 • 05:57
Af:
jakob-noermark
| ABONNENT
15. JAN 2021 • 05:57
ERHVERV

Næsten 80 personer var logget ind på Zoom og deltog onsdag morgen i et videomøde om erhvervsprojektet Genstart Erhverv i Gadeplan. Målgruppen er forretninger med kundeindgang fra gaden, men et af de centrale mål med projektet er, at kunder og gæster også får lettere ved at finde vej til forretningen via internettets uransagelige stier.

– Jeg tror, det kommer til at få kæmpestor betydning for solskinsøen, sagde Brian Mikkelsen, direktør i Dansk Erhverv, om projektet, der er støttet økonomisk af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Bornholms Regionskommune og har et budget på otte millioner kroner.

Han tegnede et billede af de udfordringer, som det lokale butiksliv – og særligt små og mellemstore virksomheder – står over for. Foruden den højaktuelle coronakrise, der har lukket mange af de forretningsdrivendes (fysiske) butikker, er der konkurrencen fra store web-butikker, tech-giganternes indtog på markedet, klimakrisen og politisk protektionisme, nævnte den tidligere erhvervsminister, inden han satte fokus på det mere jordnære: At forretningerne ved hjælp af individuelt tilpassede, digitale udviklingsplaner kan øge omsætningen og skabe flere arbejdspladser.

Og spændende butikker kan bidrage til et andet mål, som kommer hele lokalsamfundet til gavn, påpegede kommunalbestyrelsesmedlem Linda Kofoed Persson.

– Vi får ikke øget den tilflytning og et befolkningstal på 42.000, som vi politikere har vedtaget som mål, hvis ikke vi har en ø, der er attraktiv at flytte til, attraktiv at sætte børn i verden i og attraktiv for gæster at besøge. I er nøglen. I er dem, der kan gøre det muligt, lød det fra DF-politikeren.

Erhvervschef Christa Lodahl fra Business Bornholm slog fast, at projektet ikke udelukkende handler om at optimere forretningernes internet-aktiviteter, men pointerede samtidig, at det er hendes indtryk, at det er den digitale tilstedeværelse, som de bornholmske projektdeltagere efterspørger hjælp til. Eksemplerne fra et lignende projekt på Sydfyn, Ærø og Langeland handlede da også primært om markedsføring på sociale medier og produktion af videoer til Facebook, der øger forretningernes synlighed.

I næste uge afvikler Business Center Bornholm et seminar om "kunderejsen" – et koncept, som sigter mod at forbedre synligheden og oplevelsen, så kunderne vender tilbage.

Det samlede projektforløb er bygget op omkring fire slags aktiviteter: 1:1-sparring med konsulenter, netværksmøder, workshops og mentorforløb. Tanken er, at de bornholmske virksomheder ved at samarbejde kan stå stærkere over for store webshops, der ikke har lokal tilstedeværelse.

– Hvis jeg ikke har produktet, hvem kan jeg så henvise til, så folk ikke går hjem og handler på nettet hos butikker uden for øen, sagde Christa Lodahl som et eksempel på effekten af at forbedre netværket.

I næste uge går de individuelle møder mellem Business Center Bornholms projektledere og de deltagende virksomheder i gang.

– Det er tilpasset ufatteligt meget til jeres ønsker, sagde erhvervskonsulent Jakob Pindstrup von Cappeln.

Han og Cindie Dahl Hjort står for at rådgive virksomhederne. Det er intentionen, at 100 virksomheder skal deltage i Genstart Erhverv i Gadeplan, og det er stadig muligt at komme med, selv om man ikke var tilmeldt opstartsmødet.

 
 

Fynske erfaringer

290 virksomheder deltog i projektet "Styrket erhverv i gadeplan" på Sydfyn, Ærø og Langeland. 95 procent af virksomhederne "har fået ny viden", og 80 procent "har sat nye ting i gang".