Et talent at udvikle på
Det har ikke været særligt lang tid efter det, jeg første gang mødte hende. I 2014, 100 år efter 'Adam i Paradis' havde vakt opstandelse, var hun stadig forfatterspire ved siden af studierne i København, og da vi det år for første gang lavede Jakob Hansens Litteraturfestival, inviterede vi hende med som et af de tre skrivetalenter, der optrådte sammen med de etablerede forfattere. Skrivetalenterne skulle gennemgå et forløb med forfatteren Dennis Gade Kofod, hvor de skulle arbejde intenst med deres tekster, så de kunne læse dem op en aften under festivalen. Hvis jeg læste de tekster nu efter at have læst 'Adam i Paradis' og sidste års 'Alle himlens fugle', ville de tekster, hun sendte ind dengang, nok fremstå lidt ferske og famlende til sammenligning. Men dengang i forsommeren 2014, hvor vi sad i en stue i Rønne og diskuterede de indsendte bidrag, var det tydeligt, at der noget at komme efter her. Der var et talent at udvikle på.
Jeg vil ikke på nogen måde tage æren for, at Rakel Haslund-Gjerrild er blevet den forfatter, hun syv år senere er. Hendes talent var så tydeligt dengang, den dumpe rytme og lade lethed i sproget så åbenlys, at nogle andre ville have opdaget hende, hvis ikke vi havde gjort det. Men derfor kan jeg godt glædes over at kunne følge hendes udvikling som forfatter nu.
Da vi i efteråret 2016 afholdt den tredje udgave af Jakob Hansens Litteraturfestival i det samme ramponerede og iskolde missionshus i Allinge, hvor vi havde holdt den første festival, var Rakel Haslund-Gjerrild med igen for at vise det års skrivetalenter, hvad det kunne blive til, hvis de fortsatte med at arbejde med deres tekster. Tidligere på året havde hun udgivet debutnovellesamlingen 'Øer', hvor et par af de tekster, vi havde set skitser til i 2014, var med, og når hun nu læste dem op, var der en anderledes tyngde i hendes foredrag, en selvsikkerhed og en musikalitet hele vejen igennem.