Forslag: Busser skal droppe busholdeplads

Forslag: Busser skal droppe busholdeplads
Busholdepladsen kan bruges til andre formål, hvis BATs busser omlægges, mener styregruppen bag områdefornyelsen i Nexø. Foto: Elisabeth Krogh
NYHED | NEXØ | ABONNENT | 13. JAN 2022 • 10:45

Styregruppen for områdefornyelsen i Nexø samt BAT vil bruge busstationen til nye formål.


Snart skal man måske stå af og på bussen i midten af Nexø på den gennemgående Søndre Landevej i stedet for på busholdepladsen i bymidten.

Det foreslår styregruppen bag områdefornyelsen i Nexø.

Områdefornyelsen har fokus på at skabe bedre sammenhæng mellem bymidte og havn, og det foreslår styregruppen nu at gøre ved, at Toldbodgade, der går fra Søndre Landevej til torvet, lukkes helt af og bliver til en fodgængergade.

Halvdelen af Toldbodgade har allerede i et halvt år været lukket i den ene ende af gaden, men nu foreslår styregruppen at lukke hele gaden af som en del af forsøget.

Det vil kræve en omlægning af busserne i Nexø, da de i dag kører ind på busstationen i Nexø ad Smallegade og ud ad Toldbodgade, forklarer Maria Jørgensen, projektleder for byfornyelsen i Nexø.

– Hvis man skal opnå den strøgfornemmelse, vi ønsker, skal der være et helt gadeforløb, og det vil kræve, at der ikke er udkørende trafik fra BATs busser i Toldbodgade.

Ny plads i byen

Samtidig ville løsningen frigive en ny plads i byen, der kan anvendes til andre formål end busser.

Maria Jørgensen oplyser, at styregruppen har været i dialog med BAT, og at busselskabet ser positivt på ideen.

– Det er ikke altid fordelagtigt for busserne, at de skal ind og ud fra busholdepladsen, da de taber tid på det – særlig i sommerperioden med meget trafik, siger hun.

Trafikchef Kim Koch-Hansen fra BAT bekræfter, at BAT ser det som en mulighed.

– Vi havde stort set samme forslag, siger trafikchefen.

I stedet vil BAT gerne etablere buslommer foran Inhouse.

Det er jo ikke så længe siden, at busstationen blev etableret. Hvorfor er det ikke en god ide mere?

– Det er mit indtryk, at trafikken på Bornholm er blevet markant større især de seneste to år, siger Kim Koch-Hansen.

– Vi har haft en intern evaluering af vores kørsel henover sommeren, og vi kan se, at vi ofte bliver forsinket i Nexø. Chaufførerne skal vente på at dreje ind på busstationen og vente på at dreje ud igen, fordi der er rigtig meget trafik. Så vi havde allerede gjort os tanker om, hvordan vi kunne gøre noget, siger Kim Koch-Hansen.

BAT er derfor helt med på ideen om, at lade busserne blive på den gennemgående landevej gennem Nexø.

Kim Koch-Hansen oplyser, at hvis forslaget gennemføres, vil der blive lavet en særlig løsning for skolebørnene, hvor de kan skifte bus lidt væk fra Søndre Landevej.

I første omgang vil ændringen skulle afprøves som et forsøg med en helt lukket Toldbodgade og et nyt byrum på busholdepladsen, der så kan bruges til mange forskellige formål.

Der er allerede stoppesteder langs Søndre Strandvej længere i den sydlige ende af byen og i den anden ende af byen på Stenbrudsvej.

Del af ny trafikstrategi

Forslaget om at lukke Toldbodgade helt af, er en del af ny trafikstrategi for Nexø, som styregruppen bag områdefornyelsen af Nexø arbejder på snart at få klar.

En del af trafikstrategien vil også være at se på, om de eksisterende fodgængerovergange på Stenbrudsvej/Søndre Landevej giver mening, eller om nogen af dem skal flyttes, og om der skal etableres nye. Blandt andet har styregruppen fået henvendelse om, at der er hårdt brug for en fodgængerovergang ved busstoppestedet tæt på Værftet, hvor mange børn og unge står af og på bussen.

Endelig er det også en del af trafikstrategien at vurdere behovet for nye parkeringspladser i Nexø og antallet af handicapparkeringspladser i bymidten samt en mulig nedsættelse af fartgrænsen til 40 km i timen.

På et borgermøde i eftermiddag klokken 16 på Nexø Torv vil man kunne høre mere om forslaget og stille spørgsmål. Borgermødet handler også om planerne for Nexø Torv.

Politisk beslutning

Busholdepladsen blev taget i brug i 2017, efter at den blev flyttet fra sin tidligere placering bag det gamle tinghus.

Her blev busstationen lukket ned, da kommunen solgte arealet til discountkæden Lidl.

Den nuværende busstation ligger mellem Toldbodgade og Smallegade, bag Expert og Matas-butikken, på et område, hvor der tidligere var parkeringspladser.

Kommunen tjente på salget af grunden til Lidl, men brugte efterfølgende 1,5 millioner kroner på at etablere den nuværende busholdeplads.

Det er en politisk beslutning, om styregruppens og BATs forslag om at omlægge busserne kan gennemføres.