Festival jubler over afgørende sponsoraftale

Festival jubler over afgørende sponsoraftale
Bornholmslinjen er med på ideen igen i år. Arkivfoto: Berit Hvassum
| 15. FEB 2021 • 10:36

15. FEB 2021 • 10:36

KULTUR

Bornholmslinjen og Wonderfestiwall forlænger samarbejdet, så Bornholmslinjen også i 2021 er hovedsponsor for musikfestivalen.

Det fremgår af en pressemeddelese, hvor det også bliver slået fast, at det giver festivalen mulighed for at gennemføre som planlagt til august.

I sidste uge fortalte en af hovedkræfterne bag festivalen siden starten i 2008, Daniel Mühlendorph, i Bornholms Tidende, at beslutningen var taget i Foreningen Wonderfestiwall om at forsøge at genstarte arrangementet, som grundet coronasituationen blev aflyst sidste år.

Han slog dog også fast, at forskellige ting skulle falde i hak for, at festivalen rent faktisk kan blive en realitet. Dels kræver det som minimum, at sponsorerne, som tidligere har bakket op – og også gerne nye sponsorer – melder sig på banen igen, dels skal de mange frivillige aktiveres – for uden dem, ingen festival.

Pressemeddelelsen fortsætter:

Det seneste år har været hårdt for rigtig mange eventarrangører rundt om i Danmark. Festivaler og andre store begivenheder har måttet aflyse på grund af corona-situationen i landet. Bornholms største musikfestival, Wonderfestiwall, har også måttet kæmpe for fortsat at kunne afholde festivaler i årene, der kommer. Lige nu bliver der knoklet for, at det skal lykkes at gennemføre Wonderfestiwall til august denne sommer.

Derfor har Bornholmslinjen valgt at forlænge sit hovedsponsorat frem til og med 2021. Det sker for at sikre festivalen arbejdsro og understøtte en af Bornholms største kulturbegivenheder.

– Vi har hele tiden haft et glimrende samarbejde med Wonderfestiwall. Det er en vigtig begivenhed på Bornholm, og vi har været imponerede af den ihærdighed, som folkene bag denne festival arbejder med. Derfor er vi med også i 2021, siger Bornholmslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Rigtig meget

Til Bornholms Tidende siger Daniel Mühlendorph, at det betyder "rigtig, rigtig meget", at rederiet således melder sig under fanerne.

– Der er jo virkelig meget logistik, når man skal lave festival på en ø, siger han.

– Alle artisterne skal jo fragtes til Bornholm, men dertil kommer alle de mange vogne, udstyr og så videre, som vi bare ikke har på Bornholm, og som også skal fragtes over. Hvad det angår, er vi lidt ringere stillet, end når man laver en lignende festival i Jylland eller på Sjælland for eksempel, hvor man bare kan køre hen, hvor man skal. Derfor er det også en koloenormt stor udgift, hvis vi selv skulle betale for fragten til Bornholm, så at Bornholmslinjen forlænger sponsoratet med et år er virkelig godt for os. Det har været et af vores usikkerhedsmomenter, men de var faktisk ret hurtige til at melde ud, at de er med igen i år.

Så det sponsorat er helt afgørende for jer?

– Ja, det er det. Og jeg har også efter omtalen i Bornholms Tidende i sidste uge fået mange andre interessante henvendelser, som peger i den rigtige retning.

Chancen stiger for, at festivalen bliver til noget?

– Jamen, den bliver til noget, det er indiskutabelt. Vi skal nok på den ene eller anden måde sørge for at få økonomien på plads, siger Daniel Mühlendorph.