Direktør i Destination Bornholm: Fint med lavere færgepriser – men gerne efter ny model

Direktør i Destination Bornholm: Fint med lavere færgepriser – men gerne efter ny model
I 2020 havde Bornholm på grund af coronasituationen gavn af lavere færgepriser. Arkivfoto: Klaus Holsting
| ABONNENT | 6. MAJ 2021 • 18:01
| ABONNENT
6. MAJ 2021 • 18:01

HJÆLPEPAKKE

Regeringsudspillet om en sommer- og erhvervspakke til 1,6 milliarder kroner rummer blandt andet et forslag om 205 millioner kroner til billigere indenrigstransport – deriblandt billigere sejlads til og fra de danske øer – i sommerperioden.

Umiddelbart er Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm, glad for udspillet.

– Nu skal det jo forhandles, men jeg synes, det er positivt, at man kigger på billetpriserne på færgerne, siger hun.

– For det er en fast omkostning, som man er nødt til at forholde sig til, når man vil rejse til for eksempel Bornholm, og sidste år, hvor man gjorde det samme, så vi en positiv effekt. Men jeg kunne godt tænke mig, at man i år skruede modellen sammen på en anden måde. Sidste år fik man rabatten på bagkant. Folk købte deres billet til den pris, den nu engang stod til, og når så perioden, hvor der var sat penge af til en reduktion af billetprisen, udløb, fik de nogle af pengene retur.

– I år så jeg gerne en anden model, hvor turisterne ikke får pengene retur på bagkant, men på forkant ved, hvad rejsen kommer til at koste dem. Så ved de også, hvad de har af ekstra penge, som de så forhåbentlig lægger på Bornholm i løbet af deres ophold. Vi har også tidligere lagt op til, at alle får en gratis tur over Øresundsbroen i 2021 mod fremvisning af en færgebillet til Bornholm. Bornholmere som gæster. Det, tror vi fortsat, kunne være et kæmpe aktiv for særlig perioderne uden for sommeren. Og covid-19 eller ej – udgifterne til en tur over broen er store, særligt for de mange, som ikke har brobizz.

Reelt behov

– Det er i det hele taget vigtigt, at man har øje for, hvornår vi har et reelt behov i forhold til lavere priser – og det er ikke i sommerperioden, som er fornuftigt booket. I år har vi foreløbig, og det samme så vi sidste år, en meget stejl kurve i sommerperioden, som vi i virkeligheden i mange år har arbejdet på skulle se anderledes ud. Vi har gjort alt, hvad vi kunne, for at styrke forår og efterår og faktisk også vinteren frem for at have koncentrationen af gæster i løbet af ganske få måneder.

Vi har også tidligere lagt op til, at alle får en gratis tur over Øresundsbroen i 2021 mod fremvisning af en færgebillet til Bornholm

Pernille Kofod Lydolph, Destination Bornholm

– Derfor er der behov for, at vi hver især, hvor vi end sidder placeret, gør, hvad vi kan for, at det fordeler sig anderledes, så vi får gæsterne til at komme hen over en længere periode, siger Pernille Kofod Lydolph.

Så hellere koncentrere de billigere billetter i sensommeren og efteråret?

– Ja, og muligvis også, i det omfang, det lader sig gøre, her i juni måned. Vi får jo et folkemøde, som er meget mindre, end det plejer at være, og belægningen i juni er ikke prangende, som det ser ud lige nu. Så det kunne være interessant, hvis man gjorde noget i den periode for at booste bornholmsk turisme.

Er der andet, du kunne tænke dig, man brugte sommerpakken til?

– Der er ingen tvivl om, at man på oplevelsessiden kan gøre noget. Sidste år gjorde man det billigere at komme ind ad døren på forskellige kulturinstitutioner, men det var ikke alle, det gjaldt for, så det ville nok være fint at kigge på modellen og se, om man kunne inkludere alle, så man ikke tilgodeser nogle frem for andre.

Bortset fra at foretage sig noget, der har betydning lige nu og i resten af dette år, synes Pernille Kofod Lydolph generelt, at det er vigtigt at bruge nogle markedsføringskroner på at hive udlændingene tilbage igen.

– Der er ingen tvivl om, at det vil tage tid igen at få dem til at kigge i retning af vores ø, siger hun.

– Så man skal også se en smule langsigtet på, hvad man kan gøre.

28 milliarder

Sidste år forhøjede man bundfradraget ved udlejning af sommerhuse, mener du, det kunne være en idé at gøre det også i år?

– Ja, det, tænker jeg da, har en betydning, så det er også en mulighed. Men som sagt er det vigtigt med udlændingene og at have et fokus på dem. Der er jo en grund til, at vi arbejder med flere forskellige markeder – det gør os mindre sårbare, og der er en forskellig rejseadfærd, fordi ferieperioderne ligger forskudt af hinanden, så man skal huske også at kigge i den retning. Og jeg vil også slå et slag for en opmærksomhed i forhold til grænseåbningerne, siger direktøren.

Ifølge Ritzau tabte det danske turisterhverv 31 milliarder kroner i 2020, hvoraf 28 milliarder kroner var i hovedstaden. Giver det dig en forståelse for, hvis man siger, at vi også skal huske at gøre noget for de store byer?

– Ja, det er rigtigt set at kigge i retning af oplevelseserhvervet. Det er jo sådan, at man ikke skal tage ud at rejse, men man kan tage ud at rejse, hvor der er mange andre ting, som man gør, krise eller ej. Så det er rigtigt set at gøre noget for at booste den del af erhvervslivet, og også at man kigger i retning af storbyerne, som har været ekstra hårdt ramt.

– Det, man bare også skal huske, er, at der er nogle mellemregninger i forhold til eksempelvis et område som vores. Vi har haft en god sommerperiode i 2020, men har til gengæld været udfordret af restriktioner i forhold til for eksempel tyskerne, fordi vi hører under Region Hovedstaden. Vi er også udfordret på testforholdene, hvis man vil rejse gennem Sverige, vi mangler, at lejrskolerne kommer, vi mangler krydstogtgæsterne, og vi mangler gruppeturismen. Så der er nogle mellemregninger, som man skal huske på, når man taler kyst- og naturturisme, påpeger Pernille Kofod Lydolph.