– Ja, det, tænker jeg da, har en betydning, så det er også en mulighed. Men som sagt er det vigtigt med udlændingene og at have et fokus på dem. Der er jo en grund til, at vi arbejder med flere forskellige markeder – det gør os mindre sårbare, og der er en forskellig rejseadfærd, fordi ferieperioderne ligger forskudt af hinanden, så man skal huske også at kigge i den retning. Og jeg vil også slå et slag for en opmærksomhed i forhold til grænseåbningerne, siger direktøren.
Ifølge Ritzau tabte det danske turisterhverv 31 milliarder kroner i 2020, hvoraf 28 milliarder kroner var i hovedstaden. Giver det dig en forståelse for, hvis man siger, at vi også skal huske at gøre noget for de store byer?
– Ja, det er rigtigt set at kigge i retning af oplevelseserhvervet. Det er jo sådan, at man ikke skal tage ud at rejse, men man kan tage ud at rejse, hvor der er mange andre ting, som man gør, krise eller ej. Så det er rigtigt set at gøre noget for at booste den del af erhvervslivet, og også at man kigger i retning af storbyerne, som har været ekstra hårdt ramt.
– Det, man bare også skal huske, er, at der er nogle mellemregninger i forhold til eksempelvis et område som vores. Vi har haft en god sommerperiode i 2020, men har til gengæld været udfordret af restriktioner i forhold til for eksempel tyskerne, fordi vi hører under Region Hovedstaden. Vi er også udfordret på testforholdene, hvis man vil rejse gennem Sverige, vi mangler, at lejrskolerne kommer, vi mangler krydstogtgæsterne, og vi mangler gruppeturismen. Så der er nogle mellemregninger, som man skal huske på, når man taler kyst- og naturturisme, påpeger Pernille Kofod Lydolph.