Digitalisering kan afhjælpe mangel på arbejdskraft

Digitalisering kan afhjælpe mangel på arbejdskraft
Digitalisering kan være med til at løse nogle af de udfordringer, det lokale erhvervsliv har, vurderer formanden for Business Center Bornholm. Arkivfoto
| ABONNENT | 21. APR 2021 • 08:47
Henrik Nielsen
Journalist
| ABONNENT
21. APR 2021 • 08:47

ERHVERV

Når man som erhvervsdrivende står midt i en pandemi med dertilhørende restriktioner, kan det være svært at have overskud til at tænke på fremtiden. Derfor har Business Center Bornholm forsøgt at gøre det på vegne af det lokale erhvervsliv, og på centrets digitale repræsentantskabsmøde tirsdag præsenterede formand Karen Bladt digitalisering som en del af løsningen på nogle af de udfordringer, virksomhederne har.

Som eksempel nævnte hun, at digitalisering vil spille en rolle i håndteringen af den akutte mangel på arbejdskraft, der er på Bornholm.

– Hver tredje i arbejdsstyrken i Danmark går på pension over de næste 15 år. Dette svarer til, at cirka 250-300 medarbejdere forlader det bornholmske arbejdsmarked hvert år de næste 15 år. Et frafald, som fremtidens små ungdomsårgange og et optag på 80 elever årligt på de faglærte uddannelser ikke kan kompensere for.

Derfor er vi nødt til at sætte alle sejl til for at imødekomme denne massive udfordring, sagde Karen Bladt og tilføjede, at digitalisering af processer og forretningsgange i virksomhederne er en del af løsningen.

Digitaliseringen gør det nemlig muligt at frigøre ressourcer og gøre bedre brug af de såkaldt kloge hænder.

Digitalt kvantespring

Ifølge Karen Bladt har pandemien medført et digitalt kvantespring i samfundet med blandt andet digitalisering af arbejdsgange og processer samt mødekultur og generel kommunikation i virksomhederne.

– Udviklingen har af åbenlyse årsager taget fart i 2020, men hvad vigtigere er; den udvikling stopper ikke, når verden bliver normal. Måske vil den endda accelerere, lød det fra Karen Bladt.

Derudover har Business Center Bornholm et projekt for detailbranchen, de liberale erhverv samt de små og mellemstore virksomheder, hvor digitalisering er en af hjørnestenene.

– Projektet handler om at sikre Bornholms fremtidige by- og handelsliv til glæde for både bosiddende, besøgende og tilflyttere. Projektet fokuserer derfor konkret på den udvikling, de medvirkende virksomheder kan gennemgå, for eksempel en digital udvikling inden for salg, kommunikation, bogholderi, håndtering af ordrer og så videre, fortalte Karen Bladt deltagerne i det digitale repræsentantskabsmøde.